Forum

Kristtjørn stop beskæring?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juni 2022 kl. 11.24

Jeg har et par gamle kristtjørn som jeg formklipper hvert år, når de nye blade stadigvæk er bløde. Hvad sker der med træernes form, når jeg lader være med at klippe? Vil de beholde formen og bare blive større? På billedet ses det ene træ.
Ingeborg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juni 2022 kl. 19.21

Hej igen. Er der virkelig ingen som har et sva4 til mig? Jeg overvejer at lade være med at klippe nvæksten af mine formklippede Kristtjørn. Men hvordan vil de vokse og se ud, hvis jeg lader dem i fred fremover? Det handler lidt om, hvorvidt træerne vil skygge for meget for bundbeplantningen som dels er roser, potentil og andre stauder, samt hortensier.
Ingeborg

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juni 2022 kl. 19.23

Sva4: læs svar
Nvæksten: læs nyvæksten.
Undskyld

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 20. juni 2022 kl. 11.18

Jeg tror godt, at jeg tør love dig, at den ikke holder formen.
Hvis det var sådan, så havde det vel også været tilstrækkeligt kun at klippe den en enkelt gang som spæd.? ;-)
Og når den bliver større, så vil den selvfølgelig også kaste mere skygge.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. juni 2022 kl. 20.00

Det var ikke faldet mig ind at jeg selv har en kristtjørn, som jeg i de første 20 år klippede i form som på det andet billede. Kristtjørnen står i skellet, hvor der ikke er nogen hæk. I sin tid var der en række grantræer, som en ny nabo fældede, så de kunne skyde nedefra :-). Samme nabo frabad sig at jeg formklippede kristtjørnen, så det fik lov at gro som det kunne. Det var faktisk godt, for det står 3m fra vores køkkenvindue og er stedsegrønt og med luft mellem grenene. I dag tog jeg et billede på lang afstand og jeg kan fornemme at det stadigvæk har “ungdommens” form. Jeg kan ikke finde nogen billeder som fortæller at det er træets naturlige form.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juli 2022 kl. 0.17

Her kan man se, hvor meget en kristtjørn kan vokse i løbet af nogle få uger. Helbred og vejr har gjort at jeg ikke fik klippet i form som jeg plejer hvert år mens bladene er bløde. Nu må der en større omgang til. Træet tåler det godt, for jeg har tidligere klippet næsten ind til “benet” . Jeg kan umuligt bare nøjes med en studsning.
Jeg skriver for at advare andre om at skal der klippes, skal det være mens det er overkommeligt.
Alternativet med bare at lade træet vokse sig naturligt stort vil på grund af de ændrede væksbetingelser for underplantningen ikke være hensigtsmæssig.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juli 2022 kl. 9.53

Så meget er min kristtjørn vokset på mindre end 4 uger

Nyt svar til emnet »Kristtjørn stop beskæring?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kristtjørn stop beskæring?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider