Skrevet af: Peter Sindrup, 22. juni 2022 kl. 13.01
Jeg har fræset min ø helt "i bund" 4 gange i foråret, og den stod ren og fin uden ukrudt.
Derefter såede jeg "landmandens blomsterblanding" først i maj måned, da det var det tidspunkt jeg var blevet anbefalet.
Nu er øen totalt overtaget af vild sennep, som jeg *ikke* på noget tidspunkt har sået, og som jeg heller ikke har set de tidligere år.
1) Har I nogle bud på hvor den vilde sennep kommer fra?
2) Er det noget jeg kan gøre for at det ikke gentager sig næste år?
Peter
Skrevet af: Lars Holt, 22. juni 2022 kl. 13.32
Hvis du ikke fremover vil have sennep på øen, skal du slå det og sikre dig, at det ikke danner frø. Hvis de er ved at danne frø, skal det afskårne fjernes.
Skrevet af: Claus K Madsen, 22. juni 2022 kl. 15.24
Den simpleste forklaring er vel at det faktisk er sennep du har sået. Hvordan så blomsterblandingen ud? Var det tydeligt at der var mange forskellige frø i?
Skrevet af: Peter Sindrup, 22. juni 2022 kl. 16.25
Det er det ikke, nej.
Det var landmandens blomsterblanding fra Land & Fritid
(Det er vist noget med at man ikke må linke direkte til produktet her?)
Den indeholder følgende frø:
Blomsterblandingen består af forskellige énårige arter; Acroclinium (Helipterum) roseum, Evighedsblomster Adonis aestivalis , Sommeradonis, Rød Calendula officinalis high, Morgenfrue Calendula officinalis low, Morgenfrue Centaurea cyanus, Kornblomst Chrysanthemum carinatum, Okseøje flerfarvet Convolvulus tricolor, Jomfruskørt Cosmos bipinnatus, Stolt kavaler Cynoglossum amabile, Kinesisk hundetunge Eschscholtzia californica, Californisk valmue Gilia leptantha Blåhoved Godetia grandilfora, Atlaskblomst Gypsophila elegans Red, Brudeslør Gypsophila elegans White, Brudeslør Iberis (Amara) coronaria, Sløjfeblomst Iberis umbellata, Skærmsløjfeblomst Nigella damascena, Jomfru i det grønne Papaver rhoeas Shirley Enkelbl. Gemengd, Kornvalmue
Plantehøjde: 50-70 cm.
Skrevet af: Claus K Madsen, 23. juni 2022 kl. 9.15
Hej Peter. Det er jeg med på. Jeg tænkte bare at der kunne være sket en fejl hos producenten så der er kommet sennep i posen. Det ser jo mærkeligt ud at der er så mange og slet ikke noget af det der burde være.
Skrevet af: Peter Sindrup, 24. juni 2022 kl. 7.42
Jeg har lavet en prøvesåning af frøblandingen i vores drivhus, og der kommer der ikke en eneste vild sennepsplante. Så sennep'en er kommet "naturligt" på en eller anden måde.
Jeg ønsker naturligvis ikke at klippe det hele ned nu, da jeg så bare vil have udsigt til en gold ø resten af sommeren.
Men er der andet man kan gøre for at give dårligere vækstbetingelser til den vilde sennep?
Skrevet af: Jakob B., 24. juni 2022 kl. 9.19
Det kommer måske hurtigt mere til at ligne en græsplæne.
Men øv, det må være surt, og meget mystisk, at intet af det såede er kommet op.
Men det er ikke sikkert, at det er en fordel at lade stå til.
Man kan også købe blomsterblandinger, som kan sås fra april til september, så det behøver ikke være for sent at så om i år.
Det kan evt. blot gøres på en del af stykket for at se, hvordan det falder ud.
Angående det med at hæmme væksten på anden måde end ved at klipning, er nok ikke vejen at gå. Men gødning må selvfølgelig være bandlyst. Det vil nok endda kun forbedre jorden til blomsterne, hvis der bliver slået og planterne fjernet.
Skrevet af: Lars Holt, 25. juni 2022 kl. 0.12
Jeg vil fortsat anbefale, at du slår beplantningen nu og fjerner den, så du undgår de mange nye sennepsfrø.
Der skal nok komme noget grønt op.
Skrevet af: Peter Sindrup, 25. juni 2022 kl. 10.36
Har i nogen forslag til hvad der kan sås så sent som nu?
Eller skal jeg bare klippe ned, fjerne afklip, og se hvad der så kommer op?
Peter
Skrevet af: Lars Holt, 25. juni 2022 kl. 14.04
Hvis du skal så noget, der bliver pænt inden efteråret er det en sag, men skal det være klar til foråret er det en anden sag.
Der er enårige miljøplanter, der kan sås nu, f.eks. honningurt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.