Forum

Hvad hedder planten

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Sjøberg, 13. juli 2005 kl. 9.36

Hej

Jeg fik en plante af nogle venner i maj
Den er ca 1½ meter høj og har nogle enorme store flotte stjerneformede blade grønne, men med et skær af lilla. Den får blomst nu og det ligner mest af alt en hyacint, med lyserødt skær
Jeg har søgt efter navnet længe men prøver her
Man kan tage npgle frø fra blomsten og lave nye planter til næste år, har jeg fået at vide

Med venlig hilsen
Tine

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Stanley Olsen, 15. juli 2005 kl. 8.05

Det er sikkert en Cristpalme (Ricinus communis L.), som her i landet er en et-årig, men som i f.eks. USA bliver 3–5 meter og er flerårig.

Man brugte den førhen til "Amerikansk Olie"
og det er også den plante man får det ekstremt giftige pulver der hedder Ricinin.

Men slå navnet op på "Nettet" og se om ikke det er den.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Sjøberg, 15. juli 2005 kl. 11.17

Tusind tak for svaret, du havde helt ret, det er den.

Tine

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Flindt Thomsen, 16. juli 2005 kl. 20.48

Er det dumt at plante katteurt, blåkant sammen med roser.

Jeg spørger fordi jeg har 2 katte, og det siges at katte er helt vilde med planten, de ligger og ruller i den, så planten bliver ødelagt,de gør det pga. lugten.

Hvis det er tilfældet, må jeg vælge noget andet sammen med roserne.

Er der nogle der har erfaring med katteurt og katte på samme grund.

V.h Annette.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Skallerup, 12. oktober 2005 kl. 16.30

Hej

Bushmans candle.

hvad kan den og hvor gror den. egenskaber.

jeg er noget så nysgerrig, men den er svær at finde synes jeg. håber i kan hjælpe mig

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Stanley Olsen, 12. oktober 2005 kl. 17.31

Bushmans Candle er en plante der vokser i Australien, nærmere betegnet i en ørken.

Planten har sit navn fordi den i tørret tilstand, bliver brugt som fakkel af bushmændene.

Hvor du kan købe den ved jeg ikke.

Men prøv et af de større gartnerier, der alligevel har australske planter til salg.

Håber du kan bruge det.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Sjøberg, 13. oktober 2005 kl. 7.05

Tak for svaret

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Schledermann, 18. februar 2007 kl. 17.24

Jeg har hos en gartner i Sverige købt en potteplante, der havde været hans mors (stikling). Han kaldte den: "De fem apostle". Den bør vel hellere hedde: De 12 apostle, fordi der i det 12. blad dannes en knop, der vokser ud af bladet. Alle blade er vokset ud gennem siden af det foregående blad. Disse er helt flade og sidder på samme måde som hos "Klivia". Efter sigende skulle blomsten blive blå. Kender I denne plante? Højde ca. 60–70 cm.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristen Kousgaard, 4. maj 2007 kl. 14.12

Vi har fået forærende en lidt speciel blomst " De 12 Apostle" kaldes den. Vi vil gerne have nogle oplysninger om blomsten. Vores har blomstret 2 gange. Blomsterne, hvis man er heldig, ligner orkideens blomster, men er kun fremme ganske få timer. Hvis nogen skulle være interesserede har jeg billeder af blomsten og vil gerne bidrage hermed hvis det måtte ønskes og kan lade sig gøre.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Schledermann, 5. maj 2007 kl. 0.29

Jeg har også planten, de 12 apostle. Den har lige blomstret, og blomsten holder ikke i et døgn. Den er gul og ligner meget en irisblomst med 3 blå bægerblade. Den er i øvrigt ved at komme med 2 skud, og hvis de bliver til noget, kan man henvende sig til: schledermann@mail.dk for at få et. Jeg tror, den er sjælden. Venligst BIRGIT SCHLEDERMANN

10 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Rager Det Diig!, 6. maj 2008 kl. 8.52

Slettet af administrator 15. april 2012 kl. 23.12.

Nyt svar til emnet »Hvad hedder planten«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvad hedder planten

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider