Forum

Plantedybde for tulipaner etc

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 24. august 2022 kl. 12.22

Hej

Når man køber div løgplanter om foråret, perlehyacinter, krokus osv, så står de altid sådan at det øverste af løget er over jorden, helt tæt sammenplantet og blomstrer løs.
Men når man læser om dem, skal de sættes ret dybt i jorden.

Nu har jeg i nogle år lagt løgene så dybt som det anbefales og det har givet en mærkbar forværring, mange af dem kommer slet ikke op eller kommer bare med enkelte blade og ingen blomster. Når jeg efterfølgende har haft tjekket løgene, ser de fine og sunde ud, men det er som om de aldrig er nået rigtig op gennem jorden.
Sidste år lavede jeg så et eksperiment med at lægge nogle dybt og andre højt og igen er det de dybe der ikke kom rigtig i gang, mens dem der lå højt blomstrede fint.
Jeg kan ikke regne ud hvad jeg gør forkert? Eller hvorfor dem man køber ligger lige i jordoverfladen, når der alle steder står at de skal lægges dybt?

Mvh

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. august 2022 kl. 19.38

Hvor dybt er dybt?. Jeg har lært at man skal lægge løg dobbelt så dybt som løget er lang. Dvs at et tulipan løg på ca 5 cm lange skal 10 cm ned og jorden . Meget små løg skal kun lige ned under jorden.
Jeg ved godt at løg af kejserkrone skal meget dybt i jorden, men det gøre jeg ikke. Hellere ikke når jeg lægger løg af liljer. Ej hellere hyacinter lægger jeg dybt .

Det er klart at kommer de for dybt kan de ikke finde vej op og skal bruge alt deres energi på at søge imod lyset. Dette giver ingen eller kun en ringe blomstring .

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 24. august 2022 kl. 22.09

Anna L. T.

Jeg har læst et sted, at f.eks. hyacintløg skal plantes tre gange så dybt, som løget er højt, og det vil sige i et ca. 20 cm dybt hul.
Det mener jeg nok også er rigeligt. I hvert fald har jeg samme oplevelse, at de har svært ved at komme op.
Jeg ved ikke, om de tænker på meget løs jord, eller hvordan det går til. Det er da lidt underligt, hvis sådanne oplyste mål er direkte forkerte.
Det kan nok ikke have noget med frost at gøre, tror jeg ikke.

Men rigtig udmærket med nogle praktiske hjemmeforsøg, som måske kan hjælpe med at gøre planteinstruktionerne bedre.
Jeg vil gerne læse dine, når du har besluttet dig. :-)

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. august 2022 kl. 14.56

Tommelfingerregel :

Løg lægges, så der er ca. dobbelt så megen jord, som det er stort, ovenover. Der findes dog enkelte undtagelser:

Store løg som kejserkrone og liljer skal lægges 10-15 cm nede.
Madonnaliljen, må kun komme 2 cm ned.
Knolde som erantis og alpevioler 3-5 cm nede.
Jordstængler 3-5 cm nede.

Kilde : Plantetorvet.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 26. august 2022 kl. 23.37

Tak for jeres svar :)

Jeg har også lært dobbelt så dybt som løget er langt og haft gode resultater med det, men har så læst mange steder, at det skal lægges 3 gange så dybt som løget er langt. Nogle steder har der stået 20 cm. Og det har ikke virket for mig, så jeg går tilbage til x2.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 26. august 2022 kl. 23.37

Tak for jeres svar :)

Jeg har også lært dobbelt så dybt som løget er langt og haft gode resultater med det, men har så læst mange steder, at det skal lægges 3 gange så dybt som løget er langt. Nogle steder har der stået 20 cm. Og det har ikke virket for mig, så jeg går tilbage til x2.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 27. august 2022 kl. 9.42

Nedenstående billede er taget for et par dage siden på et skyggefuldt sted i min have.

Jeg er ikke sikker, men jeg synes, at det ligner en hyacint.?

Og selvom det er i skygge, så tænker jeg umiddelbart, at det tyder på et løg, der ligger for dybt.
Men det kan måske også være et stresset løg, der samler kræfter til næste år, eller noget helt tredje.?
Beklager, at det er lidt useriøst, fordi jeg ikke ved mere om planten, jeg fik bare øje på den og kom til at tænke på dette emne.

Nyt svar til emnet »Plantedybde for tulipaner etc«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Plantedybde for tulipaner etc

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider