Forum

Reparation af græsplæne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 28. august 2022 kl. 13.47

Jeg har i mange år levet med masser af andet grønt i plænen, men nu har Bellis taget overhånd, hvilket jeg opdager giver store sorte huller i plænen, hvor jeg har fået dem væk. Jeg opdager desværre også, at Bellis sender genstridige rødder langt omkring i plænen, så det er en nærmest udsigtsløs opgave, jeg er gået i gang med.
Hvilke erfaringer har I med at redde en ikke særlig pæn plæne? Kan jeg få bugt med Bellis? Er det en god ide at så græs nu på de mange sorte pletter?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 28. august 2022 kl. 17.36

Efterår er en fin tid at så græs. Jeg har aldrig været plaget af Bellis, men ved at den ikke bryder sig om kalkholdig jord. - Men hvad plænen vil sige til kalk er jo også et spørgsmål.
Jeg tror du skal blive ved med at fjerne planterne, og så topdresse plænen til foråret.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 28. august 2022 kl. 17.59

Mange tak for svaret. Det vil jeg gøre.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 28. august 2022 kl. 17.59

Mange tak for svaret. Det vil jeg gøre.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 31. august 2022 kl. 22.56

Annette Lundgaard

Må jeg spørge, hvorfor du ikke vil have bellis i græsplænen.?

Jeg plejer at sige, at alt ukrudt i plænen kan klippes væk.
Det kan gøres mere eller mindre avanceret, men i princippet er det kun et spørgsmål om at klippe lidt hyppigere, fordi ukrudt plejer at vokse hurtigere og blive højere, og så vil det efterhånden blive så udpint, at plænegræsset vil kvæle det.
Jeg har dog aldrig bekæmpet bellis på den måde. Jeg plejer nærmere at køre udenom for at bevare de smukke små blomster.
Alligevel har jeg ikke kunnet holde på dem. For mig ser det ud til, at de har det med at flytter sig fra år til år og med stor forskel på deres frodighed.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 1. september 2022 kl. 7.54

Jeg har i for mange år blot nydt bellis i græsset, men desværre breder de sig hos os helt voldsomt. Vi har nu meget store områder i plænen, hvor bellis fuldstændigt har taget over. Det generer min opfattelse af, hvordan en plæne skal være. Det er åbenbart enten bellis eller græs. Jeg har indset, at jeg ikke kan få alle op, men jeg har været ihærdig. Ny har plænen fået en omgang med vertikalskæreren, og ddr må efterses med græs…

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 1. september 2022 kl. 11.57

Annette Lundgaard

Tak for dit svar.

Men hold da op. Hvis jeg var så flittig, så ville jeg sætte en dynamo på en motionscykel og cykle, så jeg ikke behøvede at købe strøm. ;-)

Nu kender jeg jo ikke noget til forholdene, og jeg har som sagt aldrig målrettet bekæmpet bellis.
Men der er en lille klokke, der ringer, fordi jeg har oplevet, at jeg ikke kan holde på dem ved at skåne dem med græsklipperen.
De tåler ikke højt græs.!
Derfor kan klippetricket overfor dem netop gå ud på ikke at klippe græsset i en periode.
Hvor lang tid græsset skal vokse frit for at kvæle bellis, ved jeg ikke, og det afhænger også af flere ting.
Men hvis du stadig har en plet bellis tilbage et sted, hvor du kan tillade langt græs, så kan du jo nemt afprøve det og senere komme tilbage hertil med resultatet til mulig gavn for andre. :-)

Nyt svar til emnet »Reparation af græsplæne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Reparation af græsplæne

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider