Forum

Roser

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Nielsen, 12. september 2022 kl. 9.35

Mine roser (Rosa "white cover" Poulcov) har set slemme ud lige efter blomstring i flere år.
6. august ser de skrækkelige ud. Jeg tog chancen og klippede alt det grimme af- både afblomstrede og de grimme stængler. En måned senere var der nye blade og knopper, og i dag er et par af roserne i fuld blomst igen, og de andre er på vej. PS: kunne kun vedhæfte ét foto, så det blev det fra den 6. august, hvor de så særlig slemme ud.
Hvad sker der lige? Normalt klipper man jo roserne ned i april/maj.
Var det rosen rust, og kunne jeg have gjort noget andet?
Fik et råd om at grave 50 cm jord væk og plante nye.
Venlig hilsen
Elsebeth Nielsen

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. september 2022 kl. 11.31

Hvis det er rust du har haft i din rose har du gjort det rigtige for om bekæmpelse af rust står følgende :

Bekæmpelse af rust

Fjern de skadede blade straks. Jo hurtigere du fjerne bladene, jo mere kan du undgå, at rusten spreder sig. Til næste forår bør du beskære dine roser kraftigt, så du er sikker på at fjerne alle rester af rust fra rosen.

Så meget tyder på at du har handlet rigtigt. Næste gang kan prøve at sprøjte dine roser med noget, der hedder "svampefri" og som er godkendt til økologisk dyrkning. Det fås i byggemarked.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. september 2022 kl. 11.38

Hov...

Jeg var lidt hurtigt med at få anbefalet svampefri imod rust for midlet virker ikke på rust, men det forebygger svampesygdomme som fx meldug og skurv og er godkendt til mindre anvendelse mod rosenstråleplet, kartoffelskimmel, galmider m.m. Den
kan anvendes i den spiselige og økologiske have

Nyt svar til emnet »Roser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Roser

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider