Forum

Glasbær callicarpa bodinieri

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. oktober 2022 kl. 20.17

Hej. I år er det lykkedes mig at få min busk til at sætte mange smukke bær. Så vidt jeg husker, havde en nykøbt busk flotte bær vinteren over i min julesammenplantning på terassebordet. Men tåler bærrene frost når grenene er skåret af busken?
Ingeborg

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. oktober 2022 kl. 23.47

Hej Ingeborg.

Vi havde for ca 5 år siden købt en glasbær i Bilka og den var fuld af bær . Min kone havde glædet sig til at se den vokse op og håbede at den ville sætte bær det efterfølgende efterår. Men der skete bare intet. Ej hellere i væksten . Dog kvitterede den med nogle få enkelte blomster, men ikke noget særlig.
Jeg ved i ikke hvad der var galt med den . Vi flyttede den rundt to forskellige steder for hvis nu det var jorden den var gal med, men ligemeget hjalp det .

Når man googler den får man det indtryk at den er rimelig let og ikke stiller de store krav, hverken til jorden eller plads...
Men hos os ville den bare ikke trives. Så du har været heldig at få bær på den.

Jeg har set et stort eksemplar i Vallø Slotspark og den groede fint uden at jeg tror man har gjort noget særlig ved den.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. oktober 2022 kl. 23.50

Ps.

Jeg tror ikke at bærrene tåler frost, men at de også har en tendens til at tørre ud med tiden .

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. oktober 2022 kl. 8.18

Tak for svaret Søren
Præcis som du skriver, gik det også med den første busk jeg købte for måske 6-7 år siden. Den blev også flyttet rigtig mange gange. Til sidst opgav jeg den og i de sidste år har den været en sølle plante i Y form = to strittende grene. I år dog med bær. Den vil jeg gerne have til at forgrene sig, men hvordan?
Planten fra sidste år nærede jeg derfor ikke andre håb til end at den var flot i mit vinterarrangement. Da den skulle plantes ud, havde stormen væltet en meget stor krukke, som blev delt ca. midtpå. Det var jeg ked af, så jeg gravede et stort hul, så den intakte del kunne stikke ud et stykke over jorden. Heri plantede jeg glasbærbusken og huskede at vande nogle gange i løbet af sommeren. Nu kvitterer den med fine bær. Den er plantet i almindelig havejord, den jord jeg gravede op for at få plads til krukken.
Ingeborg

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. oktober 2022 kl. 11.51

Hej Søren
Google har denne fine beskrivelse af glasbær busken.
www.plantura.garden/gehoelze/liebesperlenstrauch/liebesperlenstrauch-pflanzenportrait
Busken kan lide let sur jord og hader kalk. Jeg læser desuden at den kan beskæres ned til basis. Min lidt sølle ældste busk vil jeg derfor plante i en krukke og skære ned nu. Så vil jeg placere denet beskyttet sted.
På tysk hedder den Liebesperlenstrauch = kærlighedsperlebusk.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Glasbær callicarpa bodinieri«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Glasbær callicarpa bodinieri

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider