Forum

Fresia dukker op nu?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 20. november 2022 kl. 14.14

Hej, jeg plantede i foråret en række krukker til med sommerblomster og lagde ca 10 fresialøg lidt dybere i krukken, i håbet om at de ville skyde op igennem sommerblomsterne. Fresiaerne dukkede aldrig op, men da jeg i dag rydder op i krukkerne og fjerner de frostsvedne sommerblomster, kan jeg se at fresiaerne nu skyder med grønne blade.

Hvad har jeg gjort forkert og kan de reddes?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. november 2022 kl. 19.13

Hej Joc.

Jeg tror ikke at du har gjort noget forkert, men det varme vejr vi har haft i længere tid har vent op og ned på mange ting.
Bl.a så er nogle af fuglene begyndt at yngle igen. Andre steder springer buske ud og her i haven har jeg høstet figner i længere tid end normalt..

Jeg vil mene at du skal lade løgene være i krukken og så se tiden an . Hvis det bliver varmere vil de begynde at gro igen og bliver det rigtig varmt vil de blomstrer, men jeg tror ikke at det sker...

Vejret skulle blive lidt varmere de næste par dage, men jeg håber ikke at det går ud over dine fresia - løg . Jeg kan hellere ikke se at du kan gøre meget ved det, da det er kulde der skal til at stoppe væksten .

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. november 2022 kl. 19.25

Ups. Kom lige i tanke om at fresia løg jo ikke tåler frost og derfor vil gå til når frosten sætter alvorlig ind. Da jeg skrev ovenstående var det tulipaner jeg havde i tankerne...

Derfor ville jeg kassere dem og så sætte nogle nye efter der ikke er mere frost i jorden . Jeg tror at du nok har sat dem for dybt og derfor har de ikke haft mulighed for at komme op i tide .
Dvs at det gætter jeg på er årsagen.

Prøv at ompotte dem og tage dem ind i varmen og så se om du ikke kan få blomsterne frem i dem. Det er det eneste du kan gøre nu. Alt andet vil som sagt blive ødelagt af frosten .

3 af 3 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. december 2022 kl. 10.47

Slettet af administrator 7. december 2022 kl. 15.10.

Nyt svar til emnet »Fresia dukker op nu?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Fresia dukker op nu?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider