Forum

Bøgehæk med våde tæer…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jane H., 3. januar 2023 kl. 22.16

Hvor længe mon min nye bøgehæk kan tåle at stå i en vandpyt / sø?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. januar 2023 kl. 23.42

Hej Jane

Hvis din bøgehæk str med rødderne i vand over lang tid vil rødderne begynde af rådne . Desuden får rødderne hellere ingen ilt og vil være lang tid om at komme igang hvis stykket skulle tørre ud .

Jeg ville med andre ord gå ud og grave planterne op nu hvor der ikke er frost i jorden og hækken er så ung. Jorden er på nuværende tidspunkt ca 6 grader varm så du kan godt gå ud og dræne jorden omkring planterne der hvor jorden er vandlidende og så plante dem bagefter .

Held og lykke med det.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. januar 2023 kl. 23.56

Sådan undgår du, at din hæk drukner:

Fra april til november, som er det bedste plantetidspunkt for barrodede planter, kan du gøre følgende:

Grav den gamle hæk op.
Grav et hul på 30 cm i bredden og en dybde på 60 cm.
Hæld ca. 10 cm grus i hullet.
Læg et plastdrænrør omviklet med Fibertex - husk fald på drænrøret mod brønd eller faskine (ikke alle kommuner tillader tilkobling af drænvand på kloakledningerne, alternativet er en faskine).
Fyld 40 cm god muldjord i hullet, evt. iblandet kompost.
Plant de nye hækplanter, ca. 4 stk. pr. meter. Brug hækplanter på ca. 80-100 cm.
Gå efter en hækbredde foroven på ca. 25 cm og 35-40 cm forneden, når hækken vokser til.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 6. januar 2023 kl. 17.47

Havde samme problem, for ca 40 år siden. Jeg gravede et 1½ m dybt hul (jeg var yngre dengang ;oD ) ved siden af hækken, og fyldte bunden med grene, sten og lignende, siden jord. Jeg havde ikke siden problemer med stående vand.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane H., 18. januar 2023 kl. 21.07

Jeg prøver lige her…

Er der nogen som ved, om det er lovligt at lave MIDLERTIDIGT dræn - altså bare at tilslutte en pumpe og en haveslange og lade vandet løbe i kloaken?

Jeg er med på at etablering af et permanent dræn skal ske via en kloakmester, hvis det skal gå til kloaken - men gælder der andre regler, når det kun er ad hoc? Jeg synes det er svært at google sig frem til svaret…

På forhånd tak.

(Og ja, når jorden bliver tør (det sker vel før eller siden?) så skal vi have fundet en bedre løsning - i år er vist meget ekstrem jf vores nabo)

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. januar 2023 kl. 13.40

Det tror jeg ikke.
Men kan du ikke bare pumpe vandet op et andet sted på din ejendom?
PS jeg bor på sandjord, så jeg kender ikke til stående vand.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. januar 2023 kl. 13.45

Først efter, at jeg havde svaret, så jeg billedet af den oversvømmede hæk.
Hvis jeg havde set det straks, ville jeg anbefale dig at grave/bore et dybt hul op mod hækken. Hullet ville jeg så fylde med kompost eller grus, så vandet kunne trænge ned til bunden af hullet.
Jeg har gravet huller ned i 2,20 m med håndkraft.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane H., 25. maj 2023 kl. 17.35

I tror det næppe men oversvømmelsen blev MEGET værre end på billedet og det var vel 4-5 uger hvor der stod vand på trods af at vi pumpende og pumpende...
Men hækken er kommet helt perfekt og ser ikke ud til at have taget skade.
Jeg har blot et bitræ som vist ikke kommer igen. Det er fortsat bare en tør pind...🥲

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 25. maj 2023 kl. 19.11

Herligt, når tålmodighed løser alle problemer. :)

Nyt svar til emnet »Bøgehæk med våde tæer…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Bøgehæk med våde tæer…

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider