Forum

Klargøring af bed

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hans Lund Jørgensen, 23. februar 2023 kl. 12.49

Hej der
Har lige afsluttet et projekt, hvor jeg har forlænget et eksisterende bed der indeholdt 2 Fuchsia-buske, plus i det nye stykke 2 sommerfuglebuske, 1 ældre Hotensia og 1stk sankt han surt.
Der er fjernet græs i 10 cm dybde , derefter er det fræset igennem et par gange. Jeg nåede at plante de fire sidste planter som nævnt. Jeg syntes herefter at jorden måske skulle forbedres lidt. Jeg har derfor hentet ca 2 kubikmeter kompost fra vores genbrugsplads (komposten er færdigomsat (kold)), dette har jeg strøet ud i ca 15 cm tykkelse. Mit spørgsmål går på om det er nødvendig at fræse komposten ned omkring planterne, eller om det blot skal ligge som dække?? Der skal plantes flere mindre stauder senere. Håber billedet giver et indtryk af projektet.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. februar 2023 kl. 19.23

Hej Hans .

Umiddelbart vil jeg ikke foreslå dig at have 15 cm kompost liggende øverst, hvis du skal plante stauder direkte heri.
Ellers skal du fjerne jorden omkring stauderne og plante i jorden . Hvis du planter i komposten risikerer du at komposten brænder dine planter af og det ville være ærgerligt.

Komposten fra kommunen er stadig aktiv .

Men ellers er det udemærket at have komposten liggende øverst da den holder ukrudtet tilbage

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Lund Jørgensen, 23. februar 2023 kl. 23.08

Hej Søren
Tak for svaret, jeg tænker lidt det samme. Vil nok skrabe fri lige hvor der skal plantes og så lade resten holde ukrudtet nede . Var da også noget i tvivl om komposteringen var færdig . Ville være ærgerligt at miste de indkøbte stauder. Nu venter vi bare på mere lys og varme.

Nyt svar til emnet »Klargøring af bed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Klargøring af bed

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider