Forum

Flytte rose i marts?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 17. marts 2023 kl. 19.17

Hej,
Min datter har købt hus, og de har fornylig besluttet at sætte en havedør i hvor der nu er vindue. Det betyder at de er nødt til at flytte 3 gamle roser i næste uge.
Kan man det, og få dem til at overleve? Nogen gode råd?

Og kan man sætte dem i et bed hvor der i forvejen står andre roser eller duer det ikke (?jeg tænker her på at man jo ikke kan sætte roser i et bed hvor der tidligere har vokset roser).
Venluist og tak.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. marts 2023 kl. 19.31

Hej Suzette .

Hvis der er tale om gamle roser er min erfaring at de ikke er til at flytte til nyt sted og slet ikke til et eksisterende rosenbed, uden at du giver den noget nyt jord .

Grunden til at gamle roser kan være svære at flytte er at de ikke har ret meget rod. Kan man få godt med rod med har man større chance for at de vil trives igen . Nogle gange kan man være heldig at få dem igang, hvis man samtidig klipper dem tilbage...

Held og lykke med flytningen...

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. marts 2023 kl. 19.52

Ps.

Hvis det er hel rigtig så gælder det at man ikke skal flytte roser eller andre familiemedlemmer af rosenfamilien til steder hvor der har groet roser/medlemmer af rosenfamilien, da man risikere at planterne sygner hen og med tiden går hel ud .

Man er derfor nød til at holde en pause på mindst 3 til 5 år eller skifte jorden i plantehullet . Jorden behøves ikke være en dyr jordblanding med spagnum, men bare jord fra et andet sted i haven. Evt blandet med lidt kompost. Så er alle mulige chancer til stede for en vellykket resultat...

Nyt svar til emnet »Flytte rose i marts?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Flytte rose i marts?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider