Forum

Hvilke lyng m. åbne blomst/insektvenlig?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 29. marts 2023 kl. 21.28

Hej

Er der nogen der ved om der findes et sted jeg kan se en liste over insektvenlige lyng sorter? Både forårs- og efterårslyng.

På forhånd tak :)

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. marts 2023 kl. 22.06

Hej Anna.

Jeg kan ikke finde en specifik liste over gode lyngplanter til insekter, men jeg fandt denne artikel omhandlende lynge og sidst i artiklen er nævnt forskellige typer lyng .

www.isabellas.dk/haven/traeer-og-buske/saadan-dyrker-du-lyng-i-haven

Jeg mener at alle lyng arter, der kan dyrkes herhjemme er insektvenlige nogle mere end andre.
De lyngtyper, der blomster om foråret vil være mest gavnlige for humler og honning bier da det er her at bifamilierne starter deres livsforløb og skal bruge masser af honning og endnu vigtigere pollen . Senere kommer turen til sommerfuglene og her er efterårs blomstrende sorter gode, da sommerfuglene skal have energi til at lægge æg. Om der findes lyng arter, der er golde ved jeg ikke, men der skal du nogle have fat i en bog om surbundsplanter, som lyng tilhører.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 30. marts 2023 kl. 10.25

Tak, den vil jeg kigge på :)

Jeg er ret sikker på at ikke alle sorter er egnede til insekter, da flere af sorterne har lukkede blomster hvor bier osv ikke kan komme til nektar/pollen. Det gælder vist især de sorter der oftest sælges i almindelige butikker som netto fx.
Derfor ville jeg gerne bestille nogle af de åben-blomstrede sorter fra en planteskole.
Jeg må prøve at skrive til nogle planteskoler :)

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. marts 2023 kl. 10.30

Hej Anna

Det er ikke sikkert at de ved det på planteskolen, men vildarter som forårslyng , hedelyng og klokkelyng er gode planter til insekter.
Jeg ville hellere prøve at google mig lidt frem og så se om ikke jeg kan finde svar omkring den enkelte art

Du kan evt søge hjælp via andre udenlandske hjemmesider og Google translate.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. marts 2023 kl. 10.39

Hej igen.
Jeg fandt denne hjemmeside, som kan give dig lidt inspiration
www.buzzaboutbees.net/plant-heathers-for-bees.html
Du har nok ret i at mange af de kultiverede sorter ikke er særlig bivenlige pga blomsterne .

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 30. marts 2023 kl. 11.27

Tak 😊

Nyt svar til emnet »Hvilke lyng m. åbne blomst/insektvenlig?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvilke lyng m. åbne blomst/insektvenlig?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider