Skrevet af: C. Johansen, 11. april 2023 kl. 20.08
Halløj i haverne
Jeg har tre fyrretræer, som jeg gerne vil have jeres hjælp til at identificere.
Fyr 1 - til venstre i billedet. Den største og ældste af de tre. Står i yderkanten af min grund og har stået der en del år formentlig. Kan I se, hvilken sort der er tale om?
Fyr 2 - i midten af billedet. Er selvsået på min grund. Er det samme sort som træet til venstre? Der står en del skovfyr et stykke fra mit hus, men frøene skal alligevel have blæst en del, hvis der her er tale om skovfyr.
Fyr 3 - til højre i billedet. Den er egentlig købt som en skovfyr, men jeg synes, at nålene ser alt for lange ud til, at det kan være tilfældet. Eller tager jeg fejl?
På forhånd mange tak for jeres hjælp.
Skrevet af: Søren Duun, 11. april 2023 kl. 22.32
Hej C Johansen.
Det er meget svært at artbestemme nåletræer, hvis ikke man arbejder med dem til daglig. En anden årsag kan være at nogle nåletræer kan krydse sig med hinanden således at når de vokser op kommer de til at have lidt fra begge forældre og man skal derfor være skrap til at skelne dem fra hinanden.
Men hvis du har mod på at dykke ned i at prøve at artsbestemme dem ligger der en "nøgle til at artsbestemme nåletræer" på den hjemmeside, der hedder www.dendron.dk. jeg kan desværre ikke finde ud af at lave en links så jeg skal bede dig google det.
Skrevet af: James F., 12. april 2023 kl. 7.42
1. Bjergfyr, 2. Skovfyr og 3. Måske Silkefyr eller Tårefyr, måske vildskud ... (bare et gæt fra mig ;) Et sikkert svar fås på Naturbasen.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.