Forum

Humle-helvede!?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 9. maj 2023 kl. 16.32

Hejsa

Jeg har en ligusterhæk, som er ved at gå ud, fordi en humle vokser i imellem og foran dens rødder og stjæler alt lyset.

Hvordan får jeg endelig kål på humlen? Kan man smide humlen på komposten, eller vil den blot begynde at vokse igen?

Mange tak.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. maj 2023 kl. 23.35

Hej Katrine.

Humle er noget rigtig møg at slippe af med når først det har fået fat. Humlens rødder er meget kødfulde og seje. Det samme er stænglerne. Men den eneste mulighed for at komme den til livs er at grave den op.

Jeg har selv måtte tage kampen op med en og blev forbavset over hvor meget rod den havde. Hvis den vokser tæt op ad en hæk har den sikkert rødder ind imellem buskene.og du kan risikere at skulle grave mere .

Når du har gravet rødderne op og står tilbage med alt det grønne skal du ikke bare smide det på komposten, men få det finthakket. Herefter kan det komme på komposten. Hvis du bare smider det direkte på vil det ligge og tørre og blive til nogle seje stængler , som bare er i vejen når du vender din kompost.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. maj 2023 kl. 23.38

Hej Katrine.

Humle er noget rigtig møg at slippe af med når først det har fået fat. Humlens rødder er meget kødfulde og seje. Det samme er stænglerne. Men den eneste mulighed for at komme den til livs er at grave den op.

Jeg har selv måtte tage kampen op med en og blev forbavset over hvor meget rod den havde. Hvis den vokser tæt op ad en hæk har den sikkert rødder ind imellem buskene.og du kan risikere at skulle grave mere .

Når du har gravet rødderne op og står tilbage med alt det grønne skal du ikke bare smide det på komposten, men få det finthakket. Herefter kan det komme på komposten. Hvis du bare smider det direkte på vil det ligge og tørre og blive til nogle seje stængler , som bare er i vejen når du vender din kompost.

Hvis du kan få en høj temperatur i din kompost kan du være heldig at humlen dør af det . Men en finhakning og så varme burde slå den ihjel

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 10. maj 2023 kl. 16.43

Hej Søren

Mange tak for dit svar. Jeg graver den op - eller forsøger i det mindste!

Hvis den smides på komposten - som den er - vokser den så videre? Alt andet er jeg nemlig ligeglad med, da det nærmere er en form for affalds-skrotbunke-kompost, som bare ligger:)

God dag.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. maj 2023 kl. 18.22

Hvis den ligger fugtigt og har lidt rødder kan den godt finde på at vokse videre ,men så må du bare vende den så rødder lægger øverst og tørre ud . Hvis du har en græsslåmaskine så kører over den nogle gange så er den som regel død.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 12. maj 2023 kl. 17.36

Lyder godt - mange tak!

Nyt svar til emnet »Humle-helvede!?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Humle-helvede!?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider