Forum

Nedskæring af dronningebusk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: C J, 17. august 2023 kl. 7.17

Hej Havenyt

Vi har en Dronningebusk i vores relativt ny-overtagede have, som er blevet forsømt en del år.

Nu vil skæbnen at vi selv skal af med huset, så hvordan gør vi den nemt mere præsentabel?

Jeg kunne godt finde på at tage den yderste 1-1,5 meter i toppen, bare så den ikke er så voldsom at kigge på, men jeg ved intet om busken og om det vil dræbe den.
Så hvordan gør vi det bedste og ikke mindst hvornår.

Mvh
Christoffer

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 17. august 2023 kl. 9.57

Jeg har selv en dronningebusk som jeg beskærer temmelig kraftigt hvert år. Det sker der ikke noget ved, andet end at den ikke blomstrer året efter. Men den vil nok blive lidt bar at se på. Hvis I gerne vil have den til at se lidt pænere ud lige nu, skal du nok nøjes med at tage de længste grene, der stikker ud.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 17. august 2023 kl. 9.58

Jeg har selv en dronningebusk som jeg beskærer temmelig kraftigt hvert år. Det sker der ikke noget ved, andet end at den ikke blomstrer året efter. Men den vil nok blive lidt bar at se på. Hvis I gerne vil have den til at se lidt pænere ud lige nu, skal du nok nøjes med at tage de længste grene, der stikker ud.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. august 2023 kl. 13.06

Hej Alle.

Min erfaring siger mig at med dronning busken skal man være en smule varsom med dens beskæring , da jeg har oplevet at dens vækst ikke er særlig voldsom. Jeg har to gange skåret den ned og oplevet at det tager flere år før den bliver pænt igen

Med den busk som er afbildet vil jeg nøjes med at kappe de strittende grene på den og ellers ikke mere. Sådan et eksemplar er en fryd for øjet og må helst ikke beskæres kraftigt.....Den er så min mening.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. august 2023 kl. 21.52

Pasning og beskæring af dronningebusk

Hvis du ønsker at beskære din dronningebusk, kan du forynge lige efter nedblomstring. Fjern ikke yngre grene, men skær i stedet et par af de ældste og barkede grene af helt nede ved jorden over en periode på et par år. Så vil busken skyde friskt fra basen året efter.

Busken kræver derudover nærmest ingen pleje, så længe den har plads og lys.

Kilde : Isabella.

Nyt svar til emnet »Nedskæring af dronningebusk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Nedskæring af dronningebusk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider