Forum

Sygdom eller tørke? Magnolia og syren

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marc V. E., 18. august 2023 kl. 22.51

Hej,

Vi har hhv. en gammel Magnolia, en 3 år gammel syren (uægte, podet) og en Etagekornel plantet i foråret.

Kornellen har i længere tid set ud til ikke at trives, til trods for der nu kommer fine nye skud.
Mange af bladene er tørre og ødelagte i spidserne.

Magnoliaen (på billedet her) smider i øjeblikket blade i en sådan grad, man skulle tro efteråret allerede var godt i gang.
Her er der også tørre blade, men mest af alt er de plettede og misfarvede.

Syrenen har samme symptomer som Magnolia’en.

Er det sygdom? De tre træer står relativt tæt på hinanden.
Eller er det tørke?

Og det helt store spørgsmål; skal jeg gøre noget, udover at vente på 2024? Og er skaderne på nogen måde permanente?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marc V. E., 18. august 2023 kl. 22.51

Syrenen…

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marc V. E., 18. august 2023 kl. 22.52

Etagekornellen…

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. august 2023 kl. 0.06

Hej Marc.

Selv om vi har fået en masse regn kan det ikke undgåes at nogle af vores unge træer vil lide skade af ca 7 ugers tørke.

Jeg kan se at der på din magnolia er skimmelsvamp på bladene, hvilket ofte kommer på planter ,der har været i underskud af vand.
På nuværende tidspunkt kan du ikke gøre noget ud over at lade dem være. Du må ikke gøde dem eller vande dem. Tørke indekset for Danmark siger at vi er ned på et 3 tal og dette betyder at der er lav risiko for tørke, men jeg har erfaret at vi godt kan bruge lidt mere vand, da jeg har masser af myrer i plænen. Disse vil formentlig forsvinde når vi får vand igen

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. august 2023 kl. 0.08

Ps

Hvis der er fine knopper på grenene skal de nok komme sig..

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 19. august 2023 kl. 12.43

Bare et svagt pip fra mig.. den monstervind, vi havde for et par uger siden, formåede at flænse, udpine, såre eller flå blade, af rigtig mange træer og buske her rundt omkring. Så det kan vel godt være medvirkende også.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. august 2023 kl. 22.48

Jeg har et ungt kirsebærtræ, som virkelig har sukket efter vand og selvom jeg har givet det vand har det stadig tendens til at hænge med bladene.

I dag skulle jeg lige se til mine asparges kartofler for at finde ud af om der var noget under dem. Bedet var knastørt og kartoflerne små.

Så jeg kan godt bruge mere vand, hvilket der skulle være udsigt til. Ifølge vejrudsigten skulle der komme masser af regn/ skybrud her i nat.....så det falder på et tørt sted:-)

Nyt svar til emnet »Sygdom eller tørke? Magnolia og syren«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Sygdom eller tørke? Magnolia og syren

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider