Forum

Rødbirk/blodbirk hjemmehørende?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Jensen, 12. september 2023 kl. 16.18

Vi skal have et træ i haven og jeg har kigget på en Betula pendula 'Purpurea', også nogle gange kendt som rødbirk eller blodbirk (kan forveksles med betula albosinensis, som der altså IKKE menes her).
Mit spørgsmål er om denne "purpurea" sort kan anses som hjemmehørende, eller er det kun den rene betula pendula som tælles for dette? Jeg ønsker nemlig kun at plante hjemmehørende træer af hensyn til biodiversitet mm., men er i tvivl om denne sort vil være lige så populær hos danske dyr og insekter som en alm. vortebirk?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. september 2023 kl. 17.30

Hej Tine

Blodbøg er hjemmehørende i Sydeuropa og derfor ikke velegnet til at plante i haven, hvis man går efter de hjemlige arter som f.eks dunbirk og vortebirk . Om blodbøg ville være lige så populær iblandt insekterne ved jeg ikke. Ofte er disse sorter golde i deres pollen.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. september 2023 kl. 17.33

Ps hvis ikke jeg tager fejl mener jeg at kan huske at Betula pendula
Er en variant af vortebirken og denne indeholder ikke golde pollen.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Jensen, 12. september 2023 kl. 18.02

Hej Søren, tak for dit svar :) Jeg antager du har ment blodbirk og ikke blodbøg i dit svar. Dit første svar giver god mening, mens jeg ikke forstår dit andet: "hvis ikke jeg tager fejl mener jeg at kan huske at Betula pendula
Er en variant af vortebirken og denne indeholder ikke golde pollen"
Som jeg har forstået det så ER betula pendula den latinske betegnelse for vortebirk? :) Derfor tænkte jeg betula pendula "purpurea" måske også kunne "tælle" som en vortebirk blot med røde blade. Men hvis det er en særlig variant fra Sydeuropa dur det selvfølgelig ikke.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. september 2023 kl. 19.23

Undskyld at jeg lige fik blodbøgen blandet ind . Men det er rigtig at Betula pendula er en variant af Vortebirken og der findes også en anden variant, nemlig Tristies eller sørgebirk som den kaldes på dansk. Med hensyn til om blodbirken har golde pollen så er jeg ikke 100 sikker, men gætter på det. Ofte bliver disse sorter podet på andre frøplanter af birk.

Jeg mener også at have læst at blodbirken er langsom voksende.
Hvilket ikke er så smart, hvis man skal have et træ inden for en årrække.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. september 2023 kl. 19.59

I følge Wikipedia så findes der både hanner og hunner indenfor blodbirke træer, så de burde kunne så sig selv.
da.m.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8dbirk

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Jensen, 12. september 2023 kl. 20.28

Wikipedia-siden du linker til omhandler Betula albosinensis og ikke Betula pendula 'Purpurea'. Som der står nederst og som jeg også har skrevet længere oppe er der flere træer der går under navnet "rødbirk".

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. september 2023 kl. 9.28

Hej Tine.

Det var umiddelbart lige hvad jeg kunne finde af oplysninger, men ellers prøv at søge oplysninger på nogle udenlandske hjemmesider
Det er begrænset hvad der ligger på dansk.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 13. september 2023 kl. 11.56

Betula pendula er en Vortebirk tilnavnet "purpurea" viser kun at det er en variant af Vortebirk.
Som måske sjældent kan findes i naturen, lige som det er tilfældet med andre træer fx. Bøg og Hassel. Men som oftes opformeres i planteskoler, som jo så noget mere særpræget at sælge.
Som en Vortebirk er den røde variant vel lige så velegnet som den grønne Vortebirk med hensyn til biodiversiteten, men helt kan det vel ikke udelukkes at visse insekter kan se eller smage forskel, selv om deres farvesyn og smag er vidt forskellig fra menneskers.
Men selvfølgelig vis du selv hellere vil have noget der ser mere ud af naturen, som mest, eller du vil have en Vortebirk der ser kønnere og mere særpræget ud, det er jo et valg.

Nyt svar til emnet »Rødbirk/blodbirk hjemmehørende?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Rødbirk/blodbirk hjemmehørende?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider