Forum

Beskæring af opstammet pil

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. september 2023 kl. 8.24

Piletræer på stamme sender desværre alt for mange nye grene, der med lynets hast hurtigt når helt ned til jorden. Jeg forsøger sommeren igennem at korte de længste grene af ved udspringsstedet. Alligevel ender det med et virvar af grene, som i toppen danner buer i alle retninger. Det er bare for meget af det gode. Kan jeg skære totalt tilbage i håb om at bremse væksten?
Mange steder ser men sådan et træ klippet med "pagefrisure" . Grimt !
Jeg har en harlekinspil, som hvert år klippes helt ind til stammen. Den vokser så flot og ser utrolig godt ud. Men det er jo en helt anden slags. Billedet viser harlekinspilen .

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. september 2023 kl. 20.01

Det er piletræet på billedet (sort pil), som hurtigt vokser ud over sine bredder. Hvis jeg bare bliver ved med at klippe nyeste skud i toppen dannes der en stor knold i toppen. Den bliver for tung til den i forhold til kronen spinkle stamme og så vælter det.
Kunne jeg simpelthen save et stykke af knolden? Dette for at undgå at der dannes skud over hele den store knold.
Ingeborg

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. september 2023 kl. 9.08

Knolden øverst på piletræet bliver højere for hver omgang grene jeg klipper af. Til sidst er knolden så stor at træet vælter.
Det har jeg prøvet med et andet piletræ.
Min tanke er at save knolden ned til et par cm over basis. Jeg går ud fra at træet er så virilt at det skyder herfra igen.?
Ingeborg

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 19. september 2023 kl. 10.41

Jeg tænker lidt på om du er sikker på den er opstammet? der er mange der er podet på anden slags stamme.. og i så fald er det podestedet du piller ved.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. september 2023 kl. 13.01

Tak for svaret Anne Demant. Jeg er næsten sikker på at træet et podet.
Det gamle podested bibeholdes når jeg saver som på billedet. Jeg ser rigtig mange af den slags træer som er klippet i stram pagefrisure, altså med bibehold af alle nye grene. Der er nok mere end 1-1,50 m omkreds klippet lige over, ca. 1/2 op af stammen. Det er grimt ... i mine øjne, men min metode. Bygger jo bare en stor rede af grene i toppen.
Ingeborg

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 20. september 2023 kl. 9.06

jah, jeg synes også at de der page træer er ret rædsomme at se på.
Jamen så må du da bare ud og save ;)

Nyt svar til emnet »Beskæring af opstammet pil«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring af opstammet pil

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider