Forum

Blomsterløg – lægges hvor?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. september 2023 kl. 9.56

Jeg har i de senere år dyrket løgblomster i spande med hul i bunden. Spandene er gemt i en stor plastik kasse lavet af fastlockplader fra en orkanramt terasse. Der er låg på af samme materiale.
Her gemmer jeg spandene med løg gennem vinteren, så hverken mosegrise eller rådyr har adgang. Når løgene først på foråret spirer, tager jeg spandene ud af kassen og sætter dem et beskyttet sted i nærheden af huset, så de får lys.
I år har jeg overvejet at sætte løgene på friland, hvor de ikke skal tages op. Ulempen er dog at man skal kigge ret længe på de visne toppe. Når løgene er i spande, kan de bare visne ned et skjult sted.Jeg må til at bestemme mig.
Ingeborg

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 18. september 2023 kl. 8.24

Uha Ingeborg, det må kræve meget overskud at have blomsterløg i spande.

Jeg har ca. 250 tulipaner iblandet enkelte gammeldags pinseliljer bagest i mit staudebed med hækken som baggrund. Om foråret, når tulipanerne begynder at vokse frem, er stauderne klippet helt ned. Det betyder, at tulipanerne både kan ses og får tilstrækkeligt med lys og sol.

Når tulipanerne er afblomstret, er stauderne blevet så høje, at de skjuler de visne tulipaner. Det fungerer fint. Heldigvis har jeg tulipaner af en sort, som ikke sygner hen med tiden, men tværtimod deler sig og bliver flere og flere.

M.v.h.

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Blomsterløg – lægges hvor?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Blomsterløg – lægges hvor?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider