Forum

Thuja hæk – brunt område

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob E.S., 1. oktober 2023 kl. 8.29

Hej alle

Jeg har en Thuja Brabrant hæk hvor der er kommet et brunt område. Det er 3 planter det drejer sig om.
Den midterste er næsten helt brun og de 2 ved siden af, er lidt brune idet der støder op til den midterste.
Jeg kan se nogle små grønne skud på den midterste, men den ser godt nok noget medtaget ud.
Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre.
Skal jeg hive den op? og plante en ny. - Skal jeg studse alt det brune ind og se om den skyder til foråret? - eller noget tredje.
Info: Hækken er sat i påsken 21 og kommet rigtig godt og flot. Vi har brugt drypslange, også i år hvor der var en tør periode (men har jo ikke tjekket om den har virket alle steder)
Lidt gode fif til efterårspleje af den brune del
Vh Jakob

Jeg mider lige 4 links til billeder
ibb.co/ysmDfsD
ibb.co/jVCBjyz
ibb.co/wc6S4Vm
ibb.co/ZN29c5J

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. oktober 2023 kl. 20.26

Hej Jakob.

Som jeg ser dine billeder så kunne det godt tyde på at den plante i hækken , som er visnet, enten har manglet vand eller måske er blevet skadet i rødderne på en eller anden måde. Det kan også være sneskader/ solskader altså svidninger på bladene , men så går planten sjældent ud...

Hvis du klipper det visne af vil der komme et stort og grim hul i hækken. Men som jeg vurderer det så vil resten af hækken hurtigt lukke og dække for det visne. Jeg ville derfor ikke gøre andet end af klippe hækken og i løbet af nogle år vil hækken være pæn...

Husk at stedsegrønne hække skal klippes i august og endelig ikke nu.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. oktober 2023 kl. 20.50

Ps .

Hvis der er liv inde under det visne, som jeg kan se på et af dine billeder, så fortvivl ikke. Så skal den nok komme sig.

Så mit råd til dig er at klippe det som tidligere nævnt.....

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob E.S., 2. oktober 2023 kl. 15.33

Jeg siger mange tak for svarene. Jeg lader hækken være som den er og så får den lige lidt ekstra omsorg til næste år.

Vh Jakob

Nyt svar til emnet »Thuja hæk – brunt område«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Thuja hæk – brunt område

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider