Forum

Hydrangea »Clara«

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Nielsen, 15. november 2023 kl. 15.59

Min hortensia vokser "skævt" og rødderne ses. Den har været trykket i flere år af rhododendron, og de er nu endelig gravet op. Kan jeg redde denne hortensia. Den er bar og ikke køn at se på. Den skal rettes op/graves op og sættes ned igen. Det er bare lidt svært, når den er så stor. Jeg vil dog gerne bevare den. Måske skal jeg bare købe en ny?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. november 2023 kl. 16.14

Hej Elsebeth.

Jeg ville være lidt bekymret for om ikke den får et chok/ solskade over at den ikke længere står i læ sammen med rododendron...
Hortensia trives bedst i skyggen og evt fuld sol kombineret med barfrost vil måske slå den ihjel eller skade den .

Jeg ville derfor skærme den af med nedfaldsblade her til vinter og ellers ikke gøre meget mere ved den. Når den kommer i vækst til foråret kan du overveje om du vil flytte den et andet steds hen i haven .

Held og lykke med den .

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. november 2023 kl. 9.53

Så vidt jeg kan se på billedet vokser din Clara i en kasse af træ. Jeg vill fjerne kassen ved at nedbryde skrankerne, fylde mere jord på og klippe busken meget tilbage i foråret. Denne vinter kan du skovle lidt jord og blade ovenpå planten. Mere gør jeg ikke ved mine mange Hortensier uanset hvor de står i forhold til vind og vejr.
Ingeborg

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Nielsen, 18. november 2023 kl. 10.41

Tusind tak Ingeborg.
I går gravede jeg planten op, fjernede kassen og fyldte hullet med rhododendron jord, rettede planten op, og den står nu godt. Jeg gør ikke noget før i foråret, som du også skriver. Jeg tager chancen og klipper den godt ned i foråret.
Mvh
Elsebeth

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. november 2023 kl. 11.43

Det er lidt af en skrøne at Hortensier vokser i en bestemt slags jord.Jeg har rigtig mange og de vokser i den slags jord, der nu engang er i vores have. De flotte blå vokser i en meget mager jord. Andre langs husmuren vokser nærmest i sand. Det vigtigste for Hortensier er vand, selvom jeg er meget i tvivl om, hvor meget vand der findes under et stort tagudhæng på nordsiden af huset.
De blå på billedet gror også på nordsiden af huset, men tæt på stenkanter og fortov.
Held og lykke med dem til foråret.
Billede af mine hortensier ved husmuren. Det er samme plante som de blå. De skifter bare farven fordi jord og forhold er andre.
Ingeborg

Redigeret af administrator 20. november 2023 kl. 9.26. Link til eget firma/hjemmeside slettet.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. november 2023 kl. 12.16

Slettet af administrator 20. november 2023 kl. 9.25.

Nyt svar til emnet »Hydrangea »Clara««

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hydrangea »Clara«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider