Forum

Klipning af ligusterhæk.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 26. februar 2024 kl. 14.49

Hvornår skal man klippe for at få flest mulige blomster og bær?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. februar 2024 kl. 17.51

Hvis du klipper før hækken er hel udsprunget dvs i juni måned går det ud over blomstringen og bær sætningen.
Jeg lader altid min lange hæk blomstrer. Det tiltrækker en masser honning bier, humler og sommerfugle for ikke at forglemme...
En gammel og lidt for bøvlet regel sagde at den skal klippes før sankthans, men det duer ikke hvis man også vil have lidt insektliv i haven . Unge hække skal efter min mening hellere ikke klippes flere gang, men kun en gang .

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. februar 2024 kl. 17.56

Ps

Men hvis du som de spørger om vil have både blomster og bær skal du hen i august -september måned. Men problemet med at de sætter bær er bl.a hos mig er at duerne sidder og spiser dem med det resultat at der kommer store huller i hækken. Har du småfugle i haven er det ikke et problem.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 27. februar 2024 kl. 7.51

Vi får som regel klippet sidst i august - det er der vores "havemand" har tid - men mange blomster sætter den ikke. Vender mod vest ud mod åbent område med fri adgang for vestenvinden. Vi bor i Syd/Vestjylland.Kan det være årsagen? Kan se at naboernes hække, der vender mod syd sætter flere blomster, men de er også nyere. Gødning?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. februar 2024 kl. 12.15

Hej Lene

Det kan godt være at din hæk er svækket pga den plads i vestenvinden, men normal er det sådan at jo svagere en hæk trives jo flere blomster sætter den. Simpelthen pga stress. Jeg ved ikke om gødning vil gøre meget, men lidt. Men det afhænger også af hvordan rødderne har det.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. marts 2024 kl. 17.56

Skal du have både blomster og bær på hækken, skal du klippe den efter at bærrene er spist, og inden hækken skyder igen. Det er nok februar til marts.
At hækken skulle klippes inden Sct. Hans var for at nå at klippe den to gange pr. sæson. Så bliver den pænere (synes nogen) men ikke så naturlig (synes vi andre).

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 2. marts 2024 kl. 9.28

Tak for svar. Jeg prøver at ændre klippetidspunkt og ser hvad der sker. Gav den lidt gødning sidste år.

Nyt svar til emnet »Klipning af ligusterhæk.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Klipning af ligusterhæk.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider