Skrevet af: Johnny Andreasen, 10. september 2024 kl. 9.20
Der er mange som har en eller to kukker ved deres hoveddør som har kugler, der er angrebet af "Buskbom møl"
Mit spørgsmål er følg.
Jeg mangler nogle alternativer til et lille nåletræ som kan formes til en kugle.
Mvh Andreasen
Skrevet af: Pia Penderup, 10. september 2024 kl. 17.29
Hej Johnny
Du kan fint bruge taks, thuja eller kristtorn.
Mvh. Pia Penderup
Skrevet af: Søren Duun, 10. september 2024 kl. 17.33
Hej Johnny.
Ja det er noget rigtig møg med de møl, men kan man ikke erstatte dem med taks ? De vokser hurtigt til og tåler også en kraftig beskæring. Eller måske liguster, selv om jeg personligt syntes at den er kedelig...
Ellers må du en tur på en velassorteret planteskole og lade dig inspirere...
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. september 2024 kl. 19.04
Jeg havde buksbommøl for 5-7 år siden. 4 store kugler måtte lade livet. Heldigvis ikke i år. Mon det er forskellige arter der bliver angrebet ?
Jeg har stadigvæk gamle buksbom, men kuglerne på stamme bagved er hjemmelavede ligustertræer.
Jeg har lige lavet en kugle med efeu, bygget over en kugle af hønsenet. Ingen foto for det øser ned.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. september 2024 kl. 19.11
Ved fordøren har jeg ladt efeu gro op omkring to espalierkegler. Mest fordi der skal lys på i december måned. Men det er så også det eneste lys udover de 4 havelygter med 3w pærer, der er tændte i vintermånederne.
Skrevet af: Anne Demant, 11. september 2024 kl. 10.16
Gedeblad, der er forskellige slags, den der hedder Nitida (ved ikke helt om det er korrekt stavet) kan formklippes, og er en fin erstatning for buskbom
Skrevet af: Johnny Andreasen, 13. september 2024 kl. 7.50
En stor tak til jer som har "ulejliget" sig med indput.
Mvh Johnny Andreasen
Skrevet af: Kim Petersen, 13. september 2024 kl. 15.32
Bare lige en rettelse - de hedder altså Buksbomhalvmøl.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.