Forum

Hvilke planter i plantesten?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. maj 2025 kl. 8.00

Der er en del plantesten i barnebarnets nye have. Jeg bryder mig ikke om disse sten, men skal hjælpe med en beplantningsplan for haven. Haven er forsømt og der dukker meget op, som kan reddes.
Præcis disse sten, som danner afgrænsning flere steder har jeg ingen ideer om. (Kan heller ikke li’ dem ).
Hvad kan der gro i disse sten? Nogle danner kant mod en skråning, andre som afgrænsning mod et fortov.
Ingeborg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. maj 2025 kl. 11.04

Hej Ingeborg.

Jeg deler samme holdning som dig for jeg er heller ikke vilde med dem. Måske fordi de minder mig for meget om datidens haver, som var kolde og farveløs efter min mening.

Men når i nu har dem så er der ingen grund til at kassere dem. Jeg ville derfor plante noget i dem, der er tørketålende dvs stenbedsplanter, husløg og nogle af de planter man havde dengang stenene blev lagt . Man skal huske at planterne har begrænset vand til rådighed og stenene bliver varme i solen .

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 1. maj 2025 kl. 12.14

De sten minder mig om nogle lidt trælse rektangulære fundablokke, som jeg har et sted, så jeg følger interesseret med. :-)
Man kan jo vælge at lukke dem. Eller, hvis hullerne er runde, at stikke en urtepotte ned. Eller måske at gå helt over gevind og skabe små plantekasser.
Mit problem er nok især, at de skal vandes for hyppigt. Måske også derfor får de sjældent opmærksomhed hos mig, men bliver blot luget groft. Der er vist forresten kommet et par træer op, jeg skal have fældet. lol
Men jeg tror måske at purløg er blandt de planter, som har gjort det bedst.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 1. maj 2025 kl. 12.21

Timian og lavendel. d:)

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. maj 2025 kl. 12.59

Tak for svarene. Jeg har ikke overblik over hvor mange sten der er og hvor de kunne gøre gavn. Hvis de ser ordentlige ud når de lægges på siden, kunne de blive til bedafgrænsning uden de dumme huller, som der ikke kan gro noget i uden konstant vanding De steder, hvor de er begrænsning til et skrånende areal kunne man plante noget bagved stenene, fylde hullerne med jord og lade stenene blive overbegroede af f. Eks. Lodden løvefod, hosta, efeu, hvis det ikke dur at lægge stenene på siden.

Det vil jeg se på, når jeg kommer til Horsens igen.
Ingeborg

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. maj 2025 kl. 12.59

Tak for svarene. Jeg har ikke overblik over hvor mange sten der er og hvor de kunne gøre gavn. Hvis de ser ordentlige ud når de lægges på siden, kunne de blive til bedafgrænsning uden de dumme huller, som der ikke kan gro noget i uden konstant vanding De steder, hvor de er begrænsning til et skrånende areal kunne man plante noget bagved stenene, fylde hullerne med jord og lade stenene blive overbegroede af f. Eks. Lodden løvefod, hosta, efeu, hvis det ikke dur at lægge stenene på siden.

Det vil jeg se på, når jeg kommer til Horsens igen.
Ingeborg

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. maj 2025 kl. 22.48

Hej Ingeborg.

Jeg fandt denne artikel www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/stenbedet/1223.html som nævner de planter som tåler tørke og som man har dyrket i rigtig mange år. Om de så er noget for de unge mennesker ved jeg ikke .

Nyt svar til emnet »Hvilke planter i plantesten?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvilke planter i plantesten?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider