Skrevet af: Alan H., 1. maj 2025 kl. 20.15
Hej alle,
Jeg er på udkig efter en Camellia sasanqua ‘Winter’s Snowman’ til min nye have. Det er en smuk, stedsegrøn busk med fantastiske blomster om efteråret – præcis det, jeg leder efter til at tilføje lidt farve i den sene havesæson.
Er der nogen her i forum, der ved, hvor man kan købe sådan en camellia – enten i Danmark eller et sted i EU med levering hertil?
Alle tips eller erfaringer modtages med stor tak!
Venlig hilsen/ På forhånd tak!
Skrevet af: Søren Duun, 1. maj 2025 kl. 22.43
Hej Alan H .
Jeg kan godt forstå at du gerne vil dyrke den for den er rigtig flot, men det bliver nok svært at opdrive i Danmark eller i norden. Jeg kan se at den forhandles på nogle amerikanske og engelske planteskoler, der desværre ikke sender til Danmark..
Så du må tænke i alternativer og jeg ville mene at en dobbelt blomstrende hvid hibiscus ville være et godt alternativ til en Camellia sasanqua ‘Winter’s Snowman’, men det er bare min mening. Hibiscus er i øvrigt nemmere at dyrke.
Skrevet af: Alan H., 2. maj 2025 kl. 15.19
Hej Søren,
Tak for din svær... @Søren Camellia sasanqua ‘Winter’s Snowman’ er en meget hårdførende Camellia som er beregnet til zone 6-9. Det er vil kun klar den dansk klima bedre ende en Camellia Sasanqua Setsugekka som sælges på den danske marked allerede.
Jeg kan se at men kan importer den fra Holland, men fragt omkostning fra en engle blomst er ekstreme højt.
Cold Hardiness:
Setsugekka: Hardy in USDA Zones 7–9, suitable for Dragør’s Zone 7b (mild winters, occasional lows to -15°C). It may need protection from harsh winter winds or late frosts, especially in exposed sites.
Winter's Snowman: Hardy to USDA Zone 6 (-23°C to -10°F), making it more resilient in colder microclimates within Zone 7b. Its C. oleifera parentage ensures minimal winter injury, ideal for Dragør’s variable winters.
Skrevet af: Søren Duun, 2. maj 2025 kl. 20.12
Hej Alan.
Nu ved jeg ikke hvor i landet at du bor, men Aldershviles planteskole i Bagsværd var en oplagt mulighed. Da de ofte tager sjældne og spændende planter hjem. Men om de kan skaffe den efterlyste plante ved jeg ikke. Men hvis den kan fås hos nogle hollandske planteskoler er der større sandsynlighed for at de kan skaffe den hjem til dig .
Skrevet af: Alan H., 3. maj 2025 kl. 6.27
Hej Søren,
Tak for hjælpen! 😀 Jeg har faktisk lige prøvet at skrive til Aldershviles i Bagsværd for par dage siden og afventer svar. Vi krydser finger!
Mvh Alan
Skrevet af: Søren Duun, 8. maj 2025 kl. 22.19
Hej Alan.
Har du hørt noget fra Aldershviles planteskole?
Skrevet af: Alan H., 10. maj 2025 kl. 6.35
Hej Søren,
Ligesom sidste gang jeg prøvede at køb nogle specielle igennem Aldershviles kunne de desværre ikke hjælpe. Det virker lidt som de gider ikke prøve, måske fordi det er ikke en stor bestilling.
Jeg har fundet et hollandsk firma som kan hjælpe men prisen for at sende et større plante på ca. 1m koster over 5000kr. Så jeg tror jeg vil nøjes med et lille og må vente for den til vokse… som kan tage lange tid med en Camellia.
Tak for hjælpen!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.