Forum

Hjertetræ udtyndning

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 19. maj 2025 kl. 11.18

Hej. Vi har et dejligt hjertetræ ved vores terrasse. Det består af fire næsten lige store stammer. Vi vil gerne fjerne to af stammerne for at give mere lys. En stamme er ca 15 cm i dia. Må vi gøre det nu? Ellers skal det være om vinteren?
Mvh
Bente Madsen

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. maj 2025 kl. 12.46

Hej Bente.

Det anbefales at beskær det i juli, august eller september måned. Så på nuværende tidspunkt er det ikke godt.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. maj 2025 kl. 13.44

Min egen erfaring: jeg har to store hjertetræer, også tæt på terassen. Træet er va. 25 år gammelt. Det er det første træ der får blade og det første der smider blade. Bladmængden er enorm og da dets rødder ligger tæt på overfladen, mangler det hurtigt vand og smider bladene under tørke. Det er det eneste i vores store have som jeg vander.
Jeg har beskåret træet kraftigt lige efter løvspring for at minimere dets vandbehov. Du kan billederne se, at jeg har fjernet nogle meget tykke sidegrene. Arrene har lukket sig pænt.
Vi har jo haft en årstidsforskydning på 5-6 uger i år. Jeg ville vove at beskære træet nu.
Jeg har et hjertetræ mere på ca. 10 år og her har jeg i god tid fjernet grene der var for meget.
Se de næste billeder.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. maj 2025 kl. 13.48

Her er træet før beskæring.

Nyt svar til emnet »Hjertetræ udtyndning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hjertetræ udtyndning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider