Forum

Skal jeg flytte min skovlind?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jane H., 29. maj 2025 kl. 11.03

I efteråret 2022 plantede jeg en skovlind. Det er et fugtigt sted - men jeg håbede, at hvis den fik fat, ville den kunne stå fint. I både 2023 og 2024 var den fin, voksede lidt, men i år er det som om den ikke rigtig springer ordentligt ud - på trods af masser af knopper. Og den foregående vinter har jo slet ikke været så våd som året før.
Mit spørgsmål, skal jeg bare give den tid, eller kan jeg lige så godt nu flytte den til et mere tørt område?
(Eller kan det evt være fordi jeg har puttet for meget jordforbedring på nede ved foden af stammen?)

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. maj 2025 kl. 13.03

Hej Jane.

Du kalder den for en skovlind. Er den stor eller småbladet. ? Jeg har samlet nogle oplysninger omkring lindetræer som jeg håber at du kan bruge .
Lindetræer (småbladet lind og storbladet lind) trives bedst på dybmuldet, fugtig og veldrænet jordbund. De kan dog også klare sig i leret jord og tolererer tørke mindre. Småbladet lind kan også gro i både sol og skygge og tåler luftforurening og vejsalt.
Småbladet lind (Tilia cordata):
Jordforhold: Trives bedst på dybmuldet, fugtig og veldrænet jordbund. Kan også gro i leret jord.
Lys: Kan klare sig i både sol og skygge.
Andre forhold: Tåler luftforurening og vejsalt.
Storbladet lind (Tilia platyphyllos):
Jordforhold: Trives bedst på næringsrig, veldrænet jordbund, men tåler også magrere jorde.
Lys: Trives i sol eller halvskygge.
Andre forhold: Tåler vind og byklima.
Generelle tips til lindetræer:
Planter lindetræer på et sted, hvor de kan få den rette jordbund og lysforhold.
Tjek jorden før plantning for at sikre, at den er veldrænet.
Lindetræer tåler luftforurening og vejsalt, så de kan bruges som boulevardtræer.
Småbladet lind tåler frost og stormvejr.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 29. maj 2025 kl. 13.53

Jeg tør ikke give dig et bud på din linds sundheds tilstand, men jeg har plantet flere linde træer for 35år siden. Træerne har en stamme diameter på +45cm. nu, og er blandt mine højeste træer. Så ud fra at træerne bliver ret store, så vil dét i sig selv være et argument for at flytte det længere væk fra huset.
Mine træer gror kraftigt i mager sandjord, - så hvis du har federe muld, så vil din lind blive endnu større end mine med mindre du vil styne træet ...

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane H., 29. maj 2025 kl. 15.17

Det er en Skovlind (Tilia cordata 'Greenspire') - dvs. småskadet.
Og jorden er jo klart fugtig - og dermed måske ikke just veldrænet. (Der kan stå vand om vinteren)…
Spørgsmålet er måske så om jeg skal prøve at flytte den, eller om det vil dræbe den helt? Jeg har et andet sted den ville kunne stå - om end jeg jo er helt obs på at den bliver høj, så før eller siden vil den måske skygge lidt uhensigtsmæssigt. Men det bliver måske ikke i min tid - ting gror næppe så hurtigt her - det blæser…
At den pt. står tæt på “huset” så jeg ikke som et problem. Det er bare et havestue, så det var min plan, at den på sigt skulle stammes lidt op og så bare stå og være flot.

Når jeg fortæller, at stedet er lidt fugtigt - mon jeg så kan forsøge med en lille hængebirk, som stille og roligt selv kan gro til?
Eller skal jeg over i et elmetræ… - de kan vist godt lide at stå endog meget fugtigt? (Eller er de fortsat udryddet pga elmesyge)

Jeg drømmer om et stort træ…

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane H., 29. maj 2025 kl. 15.19

Og tusind tak for jeres svar i øvrigt
(Havestue = haveskur)
Jeg tænker bare, når naboens store træer kan gro dér, hvorfor kan de så ikke gro hos mig?

Nyt svar til emnet »Skal jeg flytte min skovlind?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Skal jeg flytte min skovlind?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider