Skrevet af: Elsebeth Nielsen, 1. juni 2025 kl. 17.48
Jeg har skiftet min gamle store ahorn ud. Den fik jeg tip til at beskære, men det blev ikke kønt, så jeg købte en ny.
Nu ser den mærkelig ud. Hvorfor sker det? Den er 5 år gammel.
Jeg har ikke klippet i den, og jeg har sørget for at vande i tørt vejr.
Kan jeg ikke helbrede den, hvilken kan jeg så erstatte den med?
Mvh
Elsebeth
Skrevet af: Søren Duun, 1. juni 2025 kl. 19.09
Hej Elsebeth.
Det er meget svært at give dig et sygdoms billede af din ahorn ud fra dit billede. Så jeg tror at det bliver gætterier det vi finder frem til .
Umiddelbart ser den meget pæn ud, men det er vigtigt at japansk ahorn som er den du har plantet står i en sur jord, at du ikke har plantet den samme sted som den foregående ahorn stod. At du heller ikke har overvandet den . Japansk kan få mange forskellige sygdomme og hvor nogle har fysiologiske årsager, bl.a svampesygdomme mv.
Generelt er det min erfaring at netop japansk ahorn er en lidt vanskelig haveplante at dyrke, selvom jeg har set mange flotte eksemplarer rundt omkring.
Hvad du så kan erstatte den med ved jeg ikke lige umiddelbart. Det afhænger bl.a af hvad du kan lide .
Skrevet af: Elsebeth Nielsen, 1. juni 2025 kl. 19.54
Mange tak for svar.
Jeg har vist gjort det helt forkert. Jeg har plantet samme sted som den gamle store ahorn stod, og jorden er også helt forkert.
Jeg vil nu finde noget andet jeg kan lide, for der er ikke plads til en ahorn andre steder i min lille have - ikke lige nu, men nu har jeg fået noget at arbejde med. Tusind tak.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juni 2025 kl. 19.55
Min Acer palmatum beskæres kraftigt hvert år efter at jeg har opstammet den. Det kan være at jeg husker fejl, men jeg mener at den var rød da jeg købte den. Den står ved en lærkehæk, så jorden er måske sur af den grund.
Beskær igen og vent og se, hvad der sker.
Min ahorn får meterlange grene hvert år og beskæring er nødvendig. Billedet blev taget i blæsevejr, så der er “gang” kronen .
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.