Forum

Rose Kompost

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Alan H., 3. juni 2025 kl. 21.01

Hej Alle,

Jeg har lige købt nogen David Austin Roser og vil gerne give dem en rigtig god start med en meget godt kompost. Desværre har jeg brugt alle min egen hjemmelavet kompost og vil gerne høre hvilken kompost er rigtig godt til roserne.

Min erfaring er mange kommercielt komposterer er super dårlig og har meget lidt næring.

Hvad anbefaler i til roserne???

På forhånd tak!

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. juni 2025 kl. 22.05

Hej Alan .

Vil du lægge komposten rundt om roserne eller vil du iblande det i plante hullet ? . Det sidste skal du passe på med.

Hvis ikke du har adgang til kommune komposten så ville jeg nok vente med at give dem kompost. Jeg ville ikke begynde at købe færdiglavet kompost. Det er efter min mening alt for dyrt og hvis man tænker på den mængde næring man får ud af det bliver det er dyrt produkt i længden . En tur på den lokale rideskole og du har let indsamlet gødning til dine roser og evt til din kompost beholdere. Roser elsker hestegødning. Problemet er så bare lugten. Kan du få fat i noget ,som har ligget i nogle uger og dampet af undgår du lugtgener. Du kan også vente til efteråret og så udlægge det der .

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. juni 2025 kl. 22.20

Jeg bruger en håndfuld organisk rosengødning omkring hver plante.
Om organisk gødning:
Citat “Organisk gødning er gødning, der er fremstillet af naturlige, organiske materialer, som planter eller dyr. I modsætning til kunstgødning, som er fremstillet kemisk, indeholder organisk gødning ikke kunstige stoffer. Organisk gødning kan være kompost, dyregødning eller andre naturlige materialer. “

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. juni 2025 kl. 22.24

Ps.

Der er delte meninger omkring hvornår at heste gødning skal udbringes. De fleste ville nok udbringe det i det tidlige forår.
Men hvis vi forudsætter at den type hestegødning du har fået fat i består at en stor mængde, halm, spåner eller spagnum som er det de fleste rideskoler bruger i dag bliver gødningsmængden derfor lille og der sker ikke så stor en kvælstof udslip. Denne blanding må derfor være at betragte som et jordforbedrings middel istedet.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alan H., 3. juni 2025 kl. 22.37

@Soren Tak for din svar!
Jeg plejer at brug heste gødning i min kompost men ikke direkte som et mulch på min blomsterbederne pga. græs og udkrudt i heste gødning.

Min plan er at bruge komposten som et jord forbedringer til at løsne jord strukturen og så pleje jeg at bruge min egen kompost som mulch om forår når det er klar!

Bedste hilsner

Alan

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. juni 2025 kl. 23.03

Hej Alan.

Du har ret i at der ofte kommer lidt ukrudt med når man bruger hestemøg, men jeg syntes ikke at problemet er så stort. Det er næsten værre hvis der er for meget halm heri.

Nu vil jeg ikke nævne det specifikke firma, som markedsfører varmebehandlet hestegødning herhjemme i stor stil også selv om de har reklameret på havenyts hjemmeside, men hemmeligheden i deres produkter er at de som sagt er varmebehandlet og man undgår derfor at få ukrudt med i deres sække. Men jeg synes stadigvæk at deres produkter er alt for dyre. Jeg ville mene at man ville kunne lave et lignende produkt i gennem en kompostering. Den måde at de laver det på minder om kommunes egne måde at komposter haveaffald på. De lægger det ud i nogle miler og vender det ca 3 gange om året . Herefter har du det færdige produkt. Jeg har tidligere prøvet at komposter hestegødning via sorte sække og efter noget tid fået et udemærket produkt . Det gælder om at undgå tab af væske, holde på varmen og så ilte det så der sker en omsætning sted .

Nyt svar til emnet »Rose Kompost«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Rose Kompost

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider