Forum

Blomstrende skvalderkål

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juni 2025 kl. 9.42

Jeg har et busket med diverse buske, hypericon, cotoneaster, spiræa, høstfloks, roser, opstammede kristtjørn osv. Bagerst i buskettet har der været en 1 m bred sti mod den fælles ligusterhæk mod naboen, som aldrig har klippet hækken.
Stien er nu næsten overbegroet, så jeg er gået i gang med kraftig oprydning og tilbageskæring så vi kan komme til at beskære hækken med den nye akku hæksaks på stang med knæk i ønsket vinkel.
I går fik jeg skåret/savet det “værste” væk. Nu er der så knæliggende arbejde tilbage. Det indbefatter fjernelse af blomstrende skvalderkål = invasion fra naboen. Her ser jeg at skvalderkålen nemt kan rykkes op med rod. En anderledes rod end de lange tarme skvalderkålen normalt har. Omkring roden af den blomstrende stængel er der dannet mange små
trevlerødder. Det er vigtigt at få fjernet blomstrende skvalderkål før de smider frø. Tag fat om stænglen nede ved jorden. Hiv op og langt væk med dem. Genbrug eller i en spand vand indtil de er forrådnet.
Dejligt arbejde som virkelig kan ses når jeg er færdig.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 27. juni 2025 kl. 7.42

Jeg går og overvejer et forsøg med at plante rabarber som værn mod skvalderkål. Har nogle ret store og grove som er lidt i overskud. Gad vide om ikke de kunne holde skvalderkålen nede?
Jeg kan ikke skælde ud på naboen. Skvalderkålen er helt vores egen. Hvis ikke den bredte sig så heftigt og var så svær at fjerne ville det jo være et glimrende bunddække. Insektvenlig ovenikøbet. I vores forrige have var der et stykke med store gamle træer hvor skvalderkålen dækkede skovbunden. Da vi gav hønsene adgang til stykket var det slut med skvalderkål og dræbersneglene fik det også svært. Savner mine høns.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. juni 2025 kl. 8.52

Skvalderkålen kommer op før rabarberbladene giver nok skygge.
Ingeborg

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 27. juni 2025 kl. 10.00

Ingeborg. Jeg tror at rabarberbladene vil udskygge skvalderkålen også selvom den kommer først. Synes ikke jeg ser skvalderkål under rabarberne selvom de er i jorden tæt på. Jeg kommer alligevel ikke skvalderkålen til livs. Den er veletableret under buskene, men kunne måske forhindre den i at brede sig alt for meget ud i resten af bedet. Bedet er et -næsten-vildt bed hvor jeg kun begrænser snerler, brændenælder og skvalderkål.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. juni 2025 kl. 10.20

Ja, det er noget vi kan bruge mange timer på at udrydde. Vores nabohus står tomt. Haven ikke passet af lejerne de sidste 10 år. Fælles ligusterhæk er 2 meter bred.
Jeg købte en stanghækklipper for at “slå” toppen. Måtte ind på nabogrunden for overhovedet at nå over. Hele græsplænen er en blomstrende skvalderkålsmark.
Håber at en ny husejer vil gøre noget ved det.
I bedet op mod naboen har jeg lagt sort dug med græs og hækafklip ovenpå efter at have luget hækken.
Selvfølgelig er der skvalderkål i mit tilgrænsende bed.
Der gar jeg gravet og luget væk. Nu opgiver jeg og klipper skvalderkålen ned, lægger kværnet materiale ovenpå
I et 10 cm tykt lag og slår de skvalderkål der så kommer op ned igen og igen.
Det er ikke det jeg helst bruger tid på.
Ingeborg.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 29. juni 2025 kl. 8.52

Jeg kan afsløre, at rabarberblade ikke stopper skvalderkål, desværre.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. juni 2025 kl. 10.19

Hej Mette.

Det er heller ikke min erfaring, men jeg har læst at nogle planter kan tage kampen op med den. Bl.a så skulle nogle sorter af storkenæb kunne klare det. Jeg har for nogle år tilbage fået en storkenæb med små lyserøde blomster og som ud over at være køn også gror godt hos mig og lukker tæt. Min plan er derfor at få den opformeret med tiden.
Men mit hindbær bed er voldsomt infiltreret af skvalderkål at jeg har opgivet kampen.

Nyt svar til emnet »Blomstrende skvalderkål«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Blomstrende skvalderkål

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider