Forum

Blomstrende skvalderkål

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juni 2025 kl. 9.42

Jeg har et busket med diverse buske, hypericon, cotoneaster, spiræa, høstfloks, roser, opstammede kristtjørn osv. Bagerst i buskettet har der været en 1 m bred sti mod den fælles ligusterhæk mod naboen, som aldrig har klippet hækken.
Stien er nu næsten overbegroet, så jeg er gået i gang med kraftig oprydning og tilbageskæring så vi kan komme til at beskære hækken med den nye akku hæksaks på stang med knæk i ønsket vinkel.
I går fik jeg skåret/savet det “værste” væk. Nu er der så knæliggende arbejde tilbage. Det indbefatter fjernelse af blomstrende skvalderkål = invasion fra naboen. Her ser jeg at skvalderkålen nemt kan rykkes op med rod. En anderledes rod end de lange tarme skvalderkålen normalt har. Omkring roden af den blomstrende stængel er der dannet mange små
trevlerødder. Det er vigtigt at få fjernet blomstrende skvalderkål før de smider frø. Tag fat om stænglen nede ved jorden. Hiv op og langt væk med dem. Genbrug eller i en spand vand indtil de er forrådnet.
Dejligt arbejde som virkelig kan ses når jeg er færdig.

Nyt svar til emnet »Blomstrende skvalderkål«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Blomstrende skvalderkål

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider