Skrevet af: Gitte Hansen, 8. juli 2025 kl. 15.59
Hvorfor ser min gule solhat sådan ud med grimme blade? Den bliver vander jævnligt. Venlig hilsen Gitte
Skrevet af: Søren Duun, 8. juli 2025 kl. 21.53
Hej Gitte.
Ud fra dit billede at se kan jeg ikke se at der skulle være noget gal med din gule solhat. Kan du ikke prøve at tage et nærbillede af bladene?.
Du skriver at du har vandet den jævnligt, men så vidt jeg kan læse mig til skal den ikke vandes så ofte. Måske kan det være en årsag til at bladene ser anderledes ud .
Skrevet af: Gitte Hansen, 8. juli 2025 kl. 22.16
Sender lige et andet billede. Hvis jeg ikke vander næsten hver dag, falder bladene sammen, retter sig derefter
Skrevet af: Gitte Hansen, 8. juli 2025 kl. 22.16
Sender lige et andet billede. Hvis jeg ikke vander næsten hver dag, falder bladene sammen, retter sig derefter
Skrevet af: Søren Duun, 8. juli 2025 kl. 22.49
Hej Gitte.
Det var bedre med et nærbillede. Mit bud er at der er tale om svamp på bladene, der kaldes rust, og som i dette tilfælde viser sig som små sorte pletter på bladene. Svamp på solhatblade kan vise sig som meldug eller rust. Meldug ses som et hvidt, pulveragtigt lag på bladene, mens rust viser sig som små, rustrøde eller sorte pletter. Begge svampesygdomme kan behandles ved at fjerne inficerede blade og forbedre luftcirkulationen omkring planten.
Ud fra dit billede så ser din planter frodige ud og det tyder på at den har det godt , men problemet er at den ofte kan blive inficeret med sygdomme og især svamp da planten lettere bliver stresset . Så hold igen med gødning og lad den også gerne tørre lidt ud.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. juli 2025 kl. 9.17
Tynd planten ud, fjern angrebne blade og endnu flere, så der kommer luft til planten.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.