Skrevet af: Peter Sindrup, i går kl. 14.40
Jeg har både hørt at den skal klippes så kort som muligt, for at undgå frostskader, til at den skal være så lang som muligt, for så er den mest robust.
Er der nogen der har nogle erfaringer de gerne vil dele?
På forhånd tak
Peter

Skrevet af: Søren Duun, i går kl. 15.01
Hej Peter.
Jeg kan godt forstå at du er forvirret. For nogle hævder at kort græs giver sne skimmel, andre at det ikke passer, men at det er sneen ,der forårsager dette. Men i naturen kender man jo ikke til lav græs og det skal nok komme igen. Så jeg ville lade græsset være lidt længere her til vinter, men ikke højere end du stadig kan slå det til foråret. Det burde give et godt resultat.

Skrevet af: Søren Duun, i går kl. 15.47
Hej Peter.
Nu tillod jeg mig at spørge Google Gemini, som er kunstig intelligens og selv om Jakob ikke er så glad for at jeg benytter denne, kom der et godt svar ud fra den og som kommer tættere en afklaring på dit spørgsmål.
Det er vigtigt at gøre græsplænen klar til vinteren for at beskytte den mod skader og svampesygdomme. Græsset skal ideelt set have en bestemt længde, når du klipper det for sidste gang.
​Her er de vigtigste punkter for, hvordan græsset skal være:
​Klippehøjde: Græsset bør ikke klippes for kort ved den sidste slåning. En højde på ca. 5-7 cm anbefales.
​Hvis græsset er kortere, bliver det mere udsat for kulde og mos.
​Hvis det er for langt (over 6-7 cm), kan det lægge sig ned og øge risikoen for sneskimmel (en svampesygdom, der kan opstå i fugtige og milde vintre, selv uden sne).
​Tidspunkt for sidste klipning: Den sidste klipning sker typisk i oktober/november, når jordtemperaturen falder til under ca. 6-7°C, da græsset så holder op med at vokse.
​Fri for blade: Plænen skal være fri for nedfaldne blade og grene. Et tykt lag blade kvæler græsset, skygger for lyset og skaber et fugtigt miljø, der fremmer svampesygdomme som sneskimmel.
​Undgå trafik i frostvejr: Når frosten sætter ind (under ca. -5^{\circ}\text{C}), skal du undgå at færdes på plænen, da det kan skade græsset, og fodaftryk vil blive synlige som døde pletter til foråret.
​Gødning: Hvis du har gødet i efteråret (typisk august/september), er det vigtigt at bruge en efterårsgødning med et lavt indhold eller helt uden kvælstof, men gerne med kalium. Kalium styrker rodnettet og gør græsset mere vinterhårdført. Undgå vækstfremmende gødning sent på året.
Jeg tror også at mængden af ukrudt i græsplænen spiller en rolle. For jo mere ukrudt jo mere kan man afkorte den. Jeg har selv en masse ukrudt i mine græsplæner og har aldrig haft problemer med sygdomme. Om jeg så bare har været heldig eller om der er noget om det ved jeg så ikke....
​Kort sagt: Sørg for at græsset er klippet til en passende længde (5-7 cm), fri for blade, og lad det ellers få ro, især når der er frost.
​Vil du vide mere om, hvordan du bedst fjerner de nedfaldne blade fra plænen?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.