Skrevet af: Marianne L., 29. december 2025 kl. 10.23
Vi har overtaget en have, hvor vi er nødt til at flytte lidt rundt. Vi har brug for at finde en ny plads til en blåregn, og min tanke er at plante den ved siden af en cedertræstamme (træet skal fældes, fordi grenene vokser ind på huset). Kan denne stamme være blåregnens støtte? Hvis ja, hvor høj skal stammen være og hvor langt fra skal vi plante blåregnen?
Skrevet af: Jakob B., 2. januar 2026 kl. 14.16
Skrevet af: Marianne L., 2. januar 2026 kl. 15.12
Hej Jakob L
Tak for svar. Jeg forstod ikke helt det link, du delte, men som det øverste lå der en masse gamle indlæg fra denne side. Jeg synes dog ikke jeg kunne finde svar på mit spørgsmål i blandt dem 🙃 Jeg håber det kan lykkes, for den skal flyttes (den ødelægger taget, der den står nu).
Skrevet af: Marianne L., 2. januar 2026 kl. 15.15
Sorry, Jakob B 😊
Skrevet af: Jakob B., 3. januar 2026 kl. 12.55
Når man benytter AI, så afhænger svaret nogle gange lidt for meget af, hvordan man spørger.
Men når jeg benytter linket og klikker på "Vis mere" og "Gå i dybden med AI-tilstand", så kan jeg finde dette, som tilslutter sig din idé og giver flere detaljer:
-----------------
Ja, en cedertræsstamme kan absolut være en fantastisk støtte for en blåregn, da den tilbyder et solidt 'espalier' til dens kraftige vækst, men sørg for at stammen er stabil og har en god højde (mindst 2-3 meter) og at du planter blåregnen tæt på, men ikke så tæt, at den konkurrerer med cedertræets rødder om vand og næring – måske 30-50 cm væk, så den kan sno sig op ad stammen
--
det gør ikke noget, at stammen er død – tværtimod kan det være en fordel. Cedertræ er fra naturens side meget modstandsdygtigt over for råd og svamp på grund af sine naturlige olier
Her er hvad du skal vide om at bruge en død cederstamme:
Holdbarhed: En ubehandlet cedertræsstamme, der står direkte i jorden, kan typisk holde i 15-20 år, før den begynder at mørne. Hvis jorden er veldrænet, kan den holde endnu længere.
Stabilitet: Da en blåregn bliver ekstremt tung med årene og har kraftige, slyngetvinder, er det vigtigt, at stammen står solidt. Hvis stammen på et tidspunkt bliver mør i bunden, kan blåregnen faktisk ofte bære sig selv, hvis dens egen stamme er blevet tyk nok (den bliver nærmest til et lille træ i sig selv).
Naturligt udtryk: En død stamme (ofte kaldet et "højstub") er fantastisk til biodiversitet og giver et flot, rustikt klatrestativ, som blåregnen hurtigt vil dække med sine blomster.
Ingen konkurrence: Fordi træet er dødt, skal din blåregn ikke kæmpe med cedertræet om vand og næring i de øvre jordlag, hvilket giver den en bedre start.
-----------------
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.