Forum

Beskæring af Tamarisk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria Hambak, 2. januar 2026 kl. 13.04

Hej med jer - ny bruger her 😊

Jeg har en stor tamarisk, som er vokset lidt mærkeligt liggende, men det gør mig egentlig ikke noget. Til gengæld vil jeg gerne beskære den lidt i bredden, da den breder sig lidt for meget ud i haven.

Hvordan og hvornår skal jeg beskære den?
Hvor meget kan den tåle?
Og kan jeg skære tykke grene af, eller skal jeg nøjes med de tyndeste?

På forhånd mange tak for hjælpen
Maria

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Hambak, 2. januar 2026 kl. 13.06

Jeg tilføjer lige et billede fra sidste forår, så I kan se, hvad jeg mener.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 2. januar 2026 kl. 14.05

Maria Hambak

Det må være svært at nænne. :-)

Indtil der evt. kommer noget bedre, så kan dette link måske hjælpe lidt:

www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/4623.html

Måske har du allerede været der, ellers er her et testlink, som burde gøre klar til eventuel fordybelse med AI:

www.google.com/search?q=Jeg+har+en+stor+tamarisk%2C+som+er+vokset+lidt+m%C3%A6rkeligt+liggende%2C+men+det+g%C3%B8r+mig+egentlig+ikke+noget.+Til+geng%C3%A6ld+vil+jeg+gerne+besk%C3%A6re+den+lidt+i+bredden%2C+da+den+breder+sig+lidt+for+meget+ud+i+haven.%0D%0A%0D%0AHvordan+og+hvorn%C3%A5r+skal+jeg+besk%C3%A6re+den%3F%0D%0AHvor+meget+kan+den+t%C3%A5le%3F%0D%0AOg+kan+jeg+sk%C3%A6re+tykke+grene+af%2C+eller+skal+jeg+n%C3%B8jes+med+de+tyndeste%3F&sca_esv=1db8b9ddc237ac31&source=hp&ei=WLpXadXSAseti-gP3rSCyAI&iflsig=AOw8s4IAAAAAaVfIaFk65BNoKdfdyrJTJqOUhC0PrG_s&ved=0ahUKEwjV3of57eyRAxXH1gIHHV6aACkQ4dUDCBg&oq=Jeg+har+en+stor+tamarisk%2C+som+er+vokset+lidt+m%C3%A6rkeligt+liggende%2C+men+det+g%C3%B8r+mig+egentlig+ikke+noget.+Til+geng%C3%A6ld+vil+jeg+gerne+besk%C3%A6re+den+lidt+i+bredden%2C+da+den+breder+sig+lidt+for+meget+ud+i+haven.%0D%0A%0D%0AHvordan+og+hvorn%C3%A5r+skal+jeg+besk%C3%A6re+den%3F%0D%0AHvor+meget+kan+den+t%C3%A5le%3F%0D%0AOg+kan+jeg+sk%C3%A6re+tykke+grene+af%2C+eller+skal+jeg+n%C3%B8jes+med+de+tyndeste%3F&gs_lp=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-AEC-AEBmAIAoAIAmAMAkgcAoAcAsgcAuAcAwgcAyAcAgAgA&sclient=gws-wiz

Du kan også prøve at vise den billedet, men der er ingen garanti for korrekte svar, så jeg kan kun anbefale at medbringe sund fornuft. :-)

Nyt svar til emnet »Beskæring af Tamarisk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring af Tamarisk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider