Forum

Besværligt ukrudt

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders Sørensen, 19. april 2026 kl. 14.49

Hej,
Vil blot høre, om der er nogen, der ved, hvordan ukrudtsplanten på vedhæftede billede formerer sig, da den bliver ved med at dukke op rundt omkring i min have, selv om jeg graver dem op (med løg)? Hvad hedder den? Tak og mvh, Anders.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Penderup, 19. april 2026 kl. 20.54

Hej Anders
Den hedder hulrodet lærkespore. Den breder sig som pest via frøformering, og er svær at slippe af med. Men glæd dig over at den er pæn, og at hele planten visner ned efter endt blomstring.
Måske kan man minimere antallet hvis man fjerner blomsterne inden frøsætning?
Hilsen Pia

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Sørensen, 20. april 2026 kl. 0.08

Hej Pia,
Tak for svar, men vil planten ikke skyde op igen til næste år, fordi den har løg??
Mvh, Anders.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Penderup, 20. april 2026 kl. 5.31

Hej Anders
Jo, lige præcis. Men jeg ved ikke om man kan “udsulte” løgene ved at fjerne alt det grønne? Men jeg tror det vil være en lang og sej kamp.
Mvh. Pia

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Sørensen, 20. april 2026 kl. 17.52

Hej Pia,
Ja, jeg vil prøve at få gravet løgene med op, men nogle gange ligger de ret dybt og er svære at få fat i :-(.
Har du forresten nogen idé om, ca. hvornår de sætter frø - d.v.s. hvor hurtig skal jeg være for at forhindre dem i det i år :-)?
Mvh. Anders.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Sørensen, 20. april 2026 kl. 17.52

Hej Pia,
Ja, jeg vil prøve at få gravet løgene med op, men nogle gange ligger de ret dybt og er svære at få fat i :-(.
Har du forresten nogen idé om, ca. hvornår de sætter frø - d.v.s. hvor hurtig skal jeg være for at forhindre dem i det i år :-)?
Mvh. Anders.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Sørensen, 20. april 2026 kl. 17.53

Hej Pia,
Mvh. Anders.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Penderup, 20. april 2026 kl. 18.47

Hej Anders
Du skal fjerne blomsterne, det er dem der bliver til frø :-)

Mvh. Pia

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 22. april 2026 kl. 7.45

Hvis ikke planten tager livet af andet man gerne vil have, kunne man jo også vælge at lade den være og bare fjerne der, hvor den er træls. Man kunne vælge og se på fordelen ved at løgplanterne kommer tidligt og skygger for meget andet ukrudt - og når de visner ned er de jo væk. Så engang på vorterod som ukrudt ( ikke løgplante - har en knold) men opdagede hvor god den var til at udskygge andet ukrudt der spirede tidligt. Vi burde jo nok hilse alt velkomment der blomstrer, så der er noget til bierne mv. Fjerner dog også selv mælkebøtter - med lidt dårlig samvittighed. Mest af hensyn til naboerne. Da jeg boede på landet tænkte jeg overhovedet på det som et problem.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Sørensen, 22. april 2026 kl. 19.51

Hej Pia og Lene,
TAK for jeres svar / kommentarer :-).
Mvh, Anders.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Sørensen, 22. april 2026 kl. 19.51

Hej Pia og Lene,
TAK for jeres svar / kommentarer :-).
Mvh, Anders.

Nyt svar til emnet »Besværligt ukrudt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Besværligt ukrudt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider