Forum

Sommerfuglebusk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Signe Jæger, 12. juni 2026 kl. 16.25

Hvem er det, der spiser af min sommerfuglebusk? Og hvad kan jeg gøre ved det?
Mvh Signe

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 14. juni 2026 kl. 17.13

Jeg har måske set flere millioner sommerfuglebuskblade, men jeg har aldrig set et så afpillet, så jeg er meget imponeret.
Min erfaring med busken er, at den er robust og nem at formere, og hvis den ikke kvæles af andet, så ville jeg umiddelbart ikke være bekymret for den.
Derimod mere interesseret i insektet...
Måske kan du finde noget levende i skumringen med en lommelygte.
Virker det som om bladet kan være udhulet indefra af meget små larver.
Du kan evt. prøve at uploade billedet til AI.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe Jæger, 15. juni 2026 kl. 18.37

Jeg har set to slags dyr i busken. Det ene ligner en hveps, det andet ved jeg ikke hvad er, men min busk virker ret medtaget

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe Jæger, 15. juni 2026 kl. 18.37

Jeg har set to slags dyr i busken. Det ene ligner en hveps, det andet ved jeg ikke hvad er, men min busk virker ret medtaget

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe Jæger, 15. juni 2026 kl. 18.38

Hveps?

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe Jæger, 15. juni 2026 kl. 18.39

Hele busken

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 16. juni 2026 kl. 15.13

Det er nogle fine billeder, og jeg tror måske, at du kan finde endnu mere og stadig har den største synder tilgode.
For mig ser det umiddelbart mest ud til, at potten er blevet for lille (og måske mangler dræn), og det kan nemt svække planten, så den bliver et nemt offer for insektangreb.
Når du engang er færdig med at studere det spændende fænomen, så vil lidt spuling og beskæring og en omplantning nok kunne gøre underværker, vil jeg tro.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 16. juni 2026 kl. 16.01

Men det afhænger jo af, hvad du fortsat vil med planten.
Hvis du gerne vil have masser af blomster, duft og sommerfugle, så bør du nok overveje, om du kan plante den ud i et velegnet bed i haven, så du slipper for flere omplantninger.
Vil du hellere have en lille dekorativ potteplante, så kan du evt. prøve at søge i forum efter eksempler på hård beskæring.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. juni 2026 kl. 14.46

Det slog mig pludseligt fra tidligere forumdiskussioner, om der kunne være sket noget, så det var blevet ulovligt at plante sommerfuglebuske på friland.
For en ordens skyld spurgte jeg derfor AI, og der er faktisk sket noget, men i modsat retning, så det får du også lige med:

Spørgsmål:
Er sommerfuglebusken erklæret som en invasiv art i danmark.?

AI-svar:
---------------------
Nej, sommerfuglebusken (Buddleja davidii) er ikke længere erklæret som en invasiv art i Danmark.
Ændring i status
Planten har tidligere figureret på Miljøstyrelsens overvågningsliste over invasive arter. Men i en opdateret konsensusrapport blev listen revideret, og sommerfuglebusken blev officielt fjernet fra listen over invasive arter. Eksperterne vurderede, at dens frøspredning ikke udgør en aktuel trussel mod den danske biodiversitet.
---------------------

Det mener jeg nok er meget fornuftigt.
Man bør være opmærksom på, at det ikke er en hjemmehørende art, og derfor er den økologisk set ikke noget at prale med, om jeg så må sige.
Den kan da også godt så sig selv, og den har en forkærlighed for revner og sprækker i gamle bygningsværker og historiske ruiner.
Men er man ikke ligefrem nabo til Hammershus eller lignende, så mener jeg ikke, at der er grund nok til at snyde haveejere for at opleve sommerfuglebusken.
Jeg fik på et tidspunkt den skøre idé, at jeg ville undersøge i praksis, om der var proportionalitet imellem antal buske og antal sommerfugle.
Det vidste jeg jo godt, at der ikke var, men det så faktisk sådan ud i de første år, hvor jeg fordoblede antal buske, og jeg nåede op på mere end 50 buske, før det pludseligt blev meget tydeligt, at der var alt for mange.
Jeg kan derfor tilføje, at min erfaring er, at busken er nem nok at aflive, men den bliver ofte hastigt vanskeligere at grave op igen, efter den er fyldt 3 år.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 21. juni 2026 kl. 7.12

Kongelyshætteuglen kan lægge æg på busken. Larverne spiser blomsterne og bladene. Vil tro at andre også kan. Men sommerfuglelarver spiser bladet eller blomsten helt og er jo også ret synlige. Så den kan du nok udelukke. Billedet viser larve på kongelys. Musvitten tager en del af dem - desværre.

Nyt svar til emnet »Sommerfuglebusk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Sommerfuglebusk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider