Skrevet af: Jacob Petersen, 18. september 2005 kl. 19.10
Jeg har nogle 3 m høje rødtjørn som jeg meget gerne vil beskære så jeg får en sund og tæt krone, hvornår og hvordan gøres dette
Skrevet af: Boi Jensen, 18. september 2005 kl. 20.16
Hej Jacob
Det bedste tidspunkt for beskæring er efter blomstring, for på den måde når træet at sætte nye blomsteranlæg, så du ikke klipper blomsterne til næste år væk. Hvis du skærer nu, vil du sandsynligvis miste de fleste blomster til næste år, men da det drejer sig om at få et mere velformet træ – er det bare med at komme i gang, for om et par uger er det for sent. Husk at fjerner du nogle få store grene, fremfor masser af små grene, vil det lette det fremtidige beskæringsarbejde.
Et citat fra mine beskærekurser: Det er altid muligt at mindske buskes og træers størrelse ved tilbageskæring af de længste skud, lige over en sidegren, ligesom det er formålstjenligt hvert år i juli måned at fjerne vanskud eller langskud, så formen på det beskårne træ bevares.
Jeg har selv studset mine blommetræer kraftigt i dag!
Skrevet af: Sigrid Liisberg, 11. februar 2009 kl. 16.31
Hej havenyt.
mine 4 rødtjørn er blevet alt for stor.
nu hvor der ingen blade er på kan vi jo lettest se hvor der skal klippes.
1. kan jeg gør det her om vinteren?
2. kan jeg klippe/save i de stor grene?
3. eller hvordan kan de blive mindrer igen?
med venlig hilsen
sigrid liisberg
sliisberg@c.dk
Skrevet af: Lone Brems, 11. februar 2009 kl. 18.36
Hej Sigrid Liisberg
Ja, du kan sagtens gå igang nu. Hvis du bruger de principper, som Boi Jensen fortæller om i indlæg nr 1, kan du nå frem til en mindre krone.
Men det vil være nødvendigt at beskære hvert eller hvert andet år – og måske både sommer og vinter – fordi du har ønske om en mindre krone end rødtjørnen er "programmeret" til fra naturens hånd ;-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.