Forum

Rød Hyld

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Sørensen, 18. september 2005 kl. 20.50

Jeg var i Skotland i sommer og så en meget smuk rødbladet Hyld. Jeg tog en stikling med hjem, som nu har slået rod i en potte. Jeg har aldrig set en rød Hyld i Danmark, så spørgsmålet er om den kan vokse i vort klima, og jeg er også interesseret i hvor stor den kan blive.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 19. september 2005 kl. 19.18

Hej Mette
Den findes også i Danmark. Hvis det er den samme, der er beskrevet i bøgerne, hedder den på latin: Sambucus nigra "Guincho Purple". Beskrivelsen er i leksikonet: synonym navn er Sambucus nigra Purpurea, springer ud med grønne blade, der hurtigt bliver purpur og røde i efteråret. Blomsterne har et rosa skær.


Der findes mange afvigende bladformer i hyld, ligesom flere brogede former ses af og til.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Olsen, 29. september 2005 kl. 13.41

Hej Mette
jeg har hørt om en hyld, såkaldet "ægte" hyld, er det så en art af sambucus nigra eller er det den canadiske sambucus canadiensis. Skulle give meget store nedadhængende skærme og være så tunge at fuglene ikke kan snuppe dem. Meget produktiv med bær så store som solbær?

Hvad hedder den evt.?

Nyt svar til emnet »Rød Hyld«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Rød Hyld

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider