Forum

Ny haveejer – hjælp!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rikke Mikkelsen, 20. september 2005 kl. 10.38

Jeg har netop købt et dejligt hus med en skøn vestvendt gårdhave til på ca. 60 kvm. Der er bede, men ingenting i! Kun en enkelt syren, en troldhassel og en blodbirk (tror jeg det hedder). Jeg er HELT grøn på havefeltet, og aner ikke, hvad jeg skal plante, og hvordan man gør. Jeg ved bare, at jeg elsker blomster, gerne vil have masser af roser, gerne klatre- eller slyngroser og masser af forårsblomster. Men hvordan griber man det hele an, nogen gode forslag, evt. navne på gode bøger o.lign?

PÅ forhånd tak!

Rikke

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette, 20. september 2005 kl. 15.49

Gå på biblioteket og lån en dejlig masse bøger og tidsskrifter om haver og planter!

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 26. september 2005 kl. 0.34

Lån nogle gode bøger om stauder, hvor der er plantebeskrivelser med signaturer, der viser plantens krav til voksested, blandt andet om den skal have sol eller skygge eller noget midt imellem. Desuden vil der stå, hvornår den blomstrer, hvilke farver den findes i, og hvor høj, den bliver. Disse oplysninger er meget nyttige, så du kan planlægge at få stauder, der blomstrer hele året i din lille have, og at de, der står ved siden af hinanden og blomstrer samtidig, passer sammen farvemæssigt.

Der findes et tobindsværk Havens Planteleksikon – Træer og buske I-II, hvor du kan finde oplysninger og billeder om de mange muligheder, der er for træer og buske. Til din lille have drejer det sig jo især om at vælge arter, som ikke bliver ret store.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Steen-Hansen, 27. september 2005 kl. 21.11

Vil du gerne have et par titler angående staudevalget, kan jeg især anbefale jane Schuls: Politikens Staudebog og "Hvilken plante hvor?"

God fornøjelse – Hilsen Inger

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Mikkelsen, 3. oktober 2005 kl. 11.32

Mange tak for hjælpen, jeg suser straks til boghandleren!

MVH Rikke

Nyt svar til emnet »Ny haveejer – hjælp!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Ny haveejer – hjælp!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider