Skrevet af: Inge, 20. september 2005 kl. 19.22
Findes der lavere sorter af lavendel?
Eller er der ikke andet at gøre, end at holde dem lave?
Skrevet af: Boi Jensen, 20. september 2005 kl. 21.52
Hej Inge
Lavendler findes mig bekendt ikke i lave sorter. Gør det til en regel at klippe dem enten sent forår eller når de er 8090% færdige med blomstringen, så får du nogle flotte brede planter, der ikke bliver ranglede.
Skrevet af: Knud Halskov, 24. september 2005 kl. 10.11
Hej Inge.
Ja, du kan gøre som Boi Jensen skriver. Men hvor kragtigt skal man skære dem ned? Jeg har prøvet lidt forskelligt. Klippet dem ned i april, som anbefalet af nogle haveeksperter, med ringe blomstring til følge. Studset dem -også tidlig forår- i håb om bedre blomstring, men så løber de i vejret og bliver let ranglet. I år fik de
lov at vokse i foråret og blomstrede så det var en lyst. Da blomstringen var ovre i august, klippede jeg dem ti-15 cm. over basis og nu er hækken lav og tæt med fine nye skud!
Venlig hilsen, Knud
Skrevet af: Maria Louise Petersen, 11. april 2006 kl. 17.47
Der findes ialt 21 sorter af lavendler i verden, og kun en slags kan tåle vores kolde vintre. Det er Lavendula augustifolia. Klip den ned når frosten er ovre, jeg plejer at sige sammen med roserne. Det er en god husker. Hvis man ikke klipper den ned og lader den vokse som en busk, så bliver den med årene meget træagtig at se på. Har set eksempler på lavendler der er lige til komposten, da de var så ranglet, og halvdøde at se på...så klip ALTID lavendlerne ned.
Det er blevet så populært at købe den der hedder sommerfuglelavendel. Den kan altså ikke tåle hård frost, så skal man ihvertfald dække den godt til. Folk glemmer at læse det ofte vedhængte skilt, fordi de tror den skal have samme forhold som augustifoliaen.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. april 2006 kl. 10.21
Der findes lave lavendler hos www.kun-stauder.dk
Hilsen Anne Marie
Skrevet af: Lise L, 20. juli 2006 kl. 4.09
Jeg er så en af dem der ikke vidste mine lavendler skulle klippes ned en maskine med larvefødder ordnede lige det inderste af beddet så der blev tomt det var kedeligt men til gengæld fik jeg den flotteste lavendelhæk jeg nogensinde har set i resten af lavendlerne. For ikke at genere folk på vejen klippede jeg dem tilbage i slutningen af blomstringen men nu kommer der kun hist og pist men lavendelblåt er der. Er der ikke noget at gøre når først stammen er blevet træagtig mine sætter nye skud fra frø hvert år dem kan jeg evt. gemme og nyplante med måske et andet sted i haven eller i hvert fald lidt længere inde i haven.
Hilsen Annalise
Skrevet af: Winnie, 20. juli 2006 kl. 22.45
Hej Annalise
Du kan prøve at grave dine lavendel længere ned, hvis de er blevet lange, ranglede og træagtige, Det har jeg gjort og det gav en tættere busk. I foråret 2004 fik jeg afklippet fra min svigermors lavendel og dem ribbede jeg for sidegrene osv det nederste ca 10 cm og stak dem godt ned i jorden. Nu har jeg store flotte lavendel. Sådan har jeg så videreformeret dem hvert år når jeg klipper mine egne ned. Det gør jeg om foråret når jeg tror at frosten er ovre.
Hvis det skal være helt rigtigt, skal du vist nok rive grenene af, så der kommer til at sidde en hæl med bark fra moderplanten (sådan som du sikkert har lært at man IKKE må brække grene af træerne) men det virker altså også når de bare er klippet af med havesaksen. Jeg klipper dog ikke længere ned, end at der stadig er lidt blade tilbage. De står ikke helt nøgne tilbage. Det har jeg bedst erfaring med, ellers kan de godt have svært ved at komme igang om foråret.
Skrevet af: Jesper Muller, 11. november 2008 kl. 20.06
Jeg har lige klippet mine helt ned her i starten af november. Er det en fejl?. kommer de ikke igen så?
Skrevet af: Mogens; E., 11. november 2008 kl. 23.15
Hej Jesper, ja det er ikke så smart.
Lad os håbe at vinteren bliver mild, ellers får dine planters rødder det hårdt i frostvejr, da der ikke er noget til at beskytte dem. Det afklippede kan du lade ligge oven på planterne som beskyttelse. På de store lavendelmarker i Frankrig, bliver fårene lukket ud om foråret hvor de så holder planterne nede. Fårekød i Frankrig burde så smage af lavendel og ikke af hvidløg.
Skrevet af: Jesper Muller, 12. november 2008 kl. 17.26
Tak for tippet Mogens, men jeg har smidt det afklippede ud :-) det var jo det jeg ikke havde lyst til at kigge på vinteren igennem. nå. jeg lægger lidt gran over så det ikke fryser. og i mangel på forårs får >:-).
er det det samme trick med roser så?. dem klippede jeg altså også ned for det så, så trist ud. og tanken om skulle glo på visne blomster og grene resten af vinteren?!?!?!
Skrevet af: Mogens; E., 12. november 2008 kl. 20.33
Det kommer an på hvor langt ned du har kottet roserne. Er der omkring ½ m. tilbage over jorden skal de nok klare sig. Har du klippet længere ned, kan du efter jul få billige juletræer til at dække haven med. I julegave burde du nok ønske dig en bog om beskæring, det kan ofte være svært at vurdere hvornår man lige skal klippe hvad ned. Så ikke mere motorsavs masakre lige nu. Lavendel planter er ellers flotte med rimfrost på.
Skrevet af: Lise L, 12. november 2008 kl. 22.05
Hej Winnie
Jeg har åbenbart ikke været inde på denne side meget længe må ha' glemt at krydse af at jeg gerne ville have svar.
Jeg opgav de fleste af mine gamle træagtige lavendler, da det viste sig at de var knækkede. I år har der så været små fine nye planter selvsåede. Et rent lavendelbed er opgivet jeg får alligevel aldrig den enorm flotte lavendelbed som jeg havde kunne heller ikke finde den samme slags nu bruger jeg så de selvsåede og har af flere gange plantet lavendler og andet sammen så håber jeg det alligevel bliver et godt bed. Roserne der havde stået gemt udfoldede sig i fuldt flor i år de kunne tidligere kun lige stikke hovederne op over lavendlerne. Jeg er mest ked af jeg ikke fik taget et foto af det store bed men har den fotograferet inde i hovedet. De gode rås om bare at klippe helt ned næsten til jorden hopper jeg ikke på mere. Nu er jeg startet med gamle og engelske roser og her vil der nok i kanten komme en række lavendler men det skal så være en art der ikke bliver så høje.
Hav et godt efterår når vinden er i ro kan man godt lave lidt endnu.
Mange fornøjelige hilsner
fra Lise der glæder sig til om ca. 14 mdr. hvor jeg stopper med mit job og bliver folkepensionist.
Det lyder helt mærkeligt det ord for jeg mener stadig jeg ikke er en dag over 40 men det gør kroppen/kræfterne.
Skrevet af: Lone Genz, 3. april 2009 kl. 15.56
Jeg har to lavendler i urtepotter fra sidste sommer, kan jeg få dem til at genblomstre, de har stået på altanen hele vinteren.
Jeg ved godt jeg måske er lidt "sent ude", men så kan jeg måske lære noget.
Venligst
Lone Genz
Skrevet af: Anne Demant, 3. april 2009 kl. 20.51
Hej Lone,
Nu er der forskellige arter af lavendler, men er der liv i dem, så klarer de sagtens flere somre. Jeg ville nok klippe dem lidt ned nu, ellers bliver de ranglede. Held og lykke med dem.
Skrevet af: Helle, 8. april 2009 kl. 16.51
Er der nogen, der kan fortælle mig, hvor langt ned man skal klippe sine levendler?
m.v.h. Helle
Skrevet af: Eivin Knidsen, 8. april 2009 kl. 17.45
Tja, man skal vel ikke tage for meget. Ja, hellere for lidt end for meget faktisk.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Mogens; E., 8. april 2009 kl. 21.31
Hej Helle.
Hvis det er store gamle planter skal de klippes ned så der en hel del grønne blade tilbage på stammerne. Unge planter klipper jeg ned til ca. 20 cm. over jorden. På de store lavendelmarker i Frankrig lukker man fårene ud om foråret hvor de så gnaver planterne langt ned, og de er ikke så nøjeregnende med cm.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.