Forum

Canna

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lena, 3. oktober 2005 kl. 16.10

Hejsa.

Nu har jeg fået mange forskellig forklaring på hvordan jeg lader mine Cannaer overvinter, nogen der har en erfaring i den blomst, jeg har godt nok haft dem i 3 år, men syntes det er et for stort arbejde hver år at skulle ta' alle sammen op skylle dem og komme dem i spaugnum, har ellers stor glæde af dem, og de står stadig i blomst.

V/H
Lena.

1 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine, 4. oktober 2005 kl. 10.39

Nu er det jo blevet oktober og jeg har desværre ikke fået plantet noget til at beskytte jorden i min økologiske køkkenhave til vinter. Er der noget jeg kan plante på denne årstid eller er det for sent?

2 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette, 17. oktober 2005 kl. 11.59

Jeg har mine cannaer stående i krukker. Det er første år, jeg prøver den.

Der har nu været lidt nattefrost de sidste 2 nætter. Er det så nu, jeg skal tage dem op til overvintring?

De har stadig masser af blomster/knopper.

3 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 17. oktober 2005 kl. 16.59

Hej Anette.

Ja knoldene kan jo ikke tåle frost, jeg har taget de fleste ind i dag, men har stadig et par stk. som du med blomst i, så prøver lige at lade dem står et par dage mere, men nu lader jeg dem stå i krukkerne, har ikke lyst til at ta' dem op mere, som jeg gjorde før hen alt for stort arbejde, så ned i kælderen med dem og dæk dem til så de står mørkt.

V/H Lena.

4 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette, 18. oktober 2005 kl. 7.57

Tak for dit svar Lena.

Mvh. Anette

5 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne, 28. marts 2006 kl. 11.11

Hej. Ja, jeg er også nybegynder i cannaer. Jeg havde mine i krukke sidste sommer, de blomstrede fantastisk, og inden det gav frost stilte jeg dem indenfor i krukken i vores kolonihavehus, som jeg mener er frostfrit i vinterperioden. Men nu er jeg da blevet bekymret, om det nu også var det rigtige at gøre, da de ser meget visne ud, dog er der lidt grønt nede i bunden. Hvad har jeg gjort forkert?

M. V.H. Susanne

6 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 28. marts 2006 kl. 16.41

Hej Susanne.

Jeg er ikke ny inden for Cannaer, har haft dem i mange år, men første gang jeg har ladet dem stå i krukkerne da jeg ikke magtede at skift om hele tiden da jeg har rigtig mange, men kan se de ikke har taget skade. Du har vel husket at klippe dem helt ned da du satte dem ind? Hvis ikke du har gjort det, skal du gøre det nu, mine står også helt i mørket, og de er nu begyndt at skyde rigtig, så nu vare det ikke længe før jeg rykker dem frem i lyset, så de kan begynde at forberede sig til Forår, ser jo ud til det er på vej nu.

V/H
Lena:-)

7 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne, 29. marts 2006 kl. 13.01

Hej Lena. Mange tusinde tak for dit svar. Nej, har ikke klippet dem ned, da jeg et eller andet sted har læst, at så blev de jo aldrig store, men det vil jeg så skynde mig at gøre. Og atter nej, de har ikke stået mørkt. Men overlever de, vil jeg huske dette til næste vinter. Men men, nu skal vi først have en lang sommer, hvor vi så kan nyde alle vores blomster, hurra. Endnu en gang tak.

Susanne

8 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 29. marts 2006 kl. 22.23

Hej Susanne.

Du kan tro de bliver store, men husk lige på der er flere forskellig størrelser på Cannaer. jeg har 3 størrelser, samt 4 farver.

Go'' sommer, men skriv bare hvis du er i tvivl om noget, så kan jeg måske gi'' dig svar.

Lena ;-)

9 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Hansen Nyråd V.Vordingborg, 14. april 2006 kl. 19.41

Hej jeg har haft canaer omkring 8 år men de gule(blomsten) har jeg ikke mere de blev aldrig gode igen men de rødbladede med orange blomst og de grønbladede med røde blomster gror helt vildt jeg startede med en spand nu har jeg 18 der er selvfølgelig smidt masser ud og givet væk

10 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette, 15. april 2006 kl. 9.02

I dag vil jeg vove at sætte mine cannaer ud i haven, da de er begyndt at skyde mange nye skud i deres overvintringshi.

Kan man evt. dele dem nu? Eller er det bedre at vente til efteråret?

11 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 15. april 2006 kl. 20.45

Hejsa.

Jeg ville mener det er bedst du deler om efterår, har jeg gjort.

Jeg tør ikke sætte mine ud nu, da du skal være sikker på er der slet ikke kommer bare lidt frost om natten, der skulle gerne være lidt varmere end nu, mine har skudt mange skud de sidste par mdr. men holder dem lidt inde endnu.

V/H
Lena.

12 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette, 16. april 2006 kl. 18.44

Ok Lena – retter mig efter dine råd. Og venter lidt endnu med at sætte dem ud.

Tak for hjælpen.

13 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 21. maj 2006 kl. 16.12

Hej. pia her. – Jeg har lige købt en 70cm høj, grønbladet, rødblomstrende flot Canna. Min første.så jeg har lige nogle spørgsmål, hvis nogen ku hjælpe mig; blomstrer den hele sommeren? Hvor meget vand/ gødning? Ude el. inde plante?på forhånd tak. pia.

14 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 21. maj 2006 kl. 20.46

Hejsa Pia.

Det er en udeplante, den skal ha'' vand når den bliver tør, om sommeren med fuld sol gir'' jeg den vand hver dag, gødning 1 gang om mdr. Mine har stået i blomst hele sommeren lige til kulden sætter ind, du skal bare huske det er en plante som ikke kan stå ude om vinteren, så den skal klippes ned, når du flytter den væk for sommeren og gemmes et mørkt sted.

V/H Lena.

15 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 21. maj 2006 kl. 21.32

Jeg har lige siddet og læst jeres kommentarer til Canna
Min canna blev flyttet ind i vores lyse, sydvendte udestue da vi havde fået den første nattefrost. Den har stået lyst hele vinteren og jeg klippede den ikke ned. Jeg fjernede de visne blade da der begyndte at komme nye grønne blade. Vi har haft varme i gulvet i den koldeste periode i vinter. Sådan ca 5–6 gange i løbet af vinteren har jeg fyldt en 1 1/2 l flaske med vand og stukket ned i jorden ved planten.

Jeg kan læse ud fra de forgående indlæg at jeg har gjort ALT forkert og alligevel står den med masser af store grønne blade nu og så kom jeg til at tænke på om den nu også er så krævende som I beskriver eller om det er mig, der har været heldig med min?

16 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 21. maj 2006 kl. 21.50

Hej Winnie.

Vil da bare lige sige TLK med dit resultat, men er blevet belært om at den altid skal klippes ned da den skal ha' en hvileperiode, det er jo en knold blomst. Når jeg flytter mine ind om vinteren, deler jeg også knoldene så jeg får flere planter, jeg har 8 str, krukke nu med 4–5 knolde i hver, startede med en plantet for 3–4 år siden.

V/H Lena.

17 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tommy, 20. juli 2006 kl. 15.38

Hej.

Er der nogen, der ved hvordan man bedst opbevarer cannaer (knoldene) om vinteren, så man ikke skal ud og købe denne pragtfulde og rigtblomstrende plante hver år.

Findes der gode og relevante artikler om denne plante?

Venlig hilsen T.K.

18 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 20. juli 2006 kl. 20.24

Hej Tommy
www.havenyt.dk/spoergsmaal/1027.html
Læs iøvrigt de forgående indlæg, så tror jeg du kan få svar på dit spørgsmål.

Du kan også prøve at skrive Canna i søgefeltet øverst på siden, så får du flere resultater.

19 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte, 5. august 2006 kl. 20.30

Skal de have vand om vinteren?

20 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 5. august 2006 kl. 22.42

Hej Charlotte.

Giver ikke mine vand om vinteren, de står mørkt, begynder først at se til dem en gang i februar–marts mdr. så gir' jeg dem lidt vand, de har som regel sat nogle fine små grønne skud på den tid.

V/H
Lena.

21 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Canna, 7. september 2006 kl. 11.45

Hejsa...

jeg har haft Canna-blomster i flere år, og har fundet ud af at de skal stå i læ et solrigt sted. De tages ind inden det bliver for efterårsagtig og stilles et køligt sted, næsten uden vand. jeg skære dem ned så der kun titter et par cm af stilken op Til maj, potter jeg den om og stiller dem i stuen inden jeg stiller dem udenfor igen.

Held og lykke!

Hilsen Canna

22 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Hansen, 21. oktober 2006 kl. 10.36

Hej
Jeg fik de første cannaer i foråret ca. 4–5 skud de er blevet kæmpestore og har blomstret helt vildt. Efter afblomstringen er der kommet nogle "frugter" er det frøskaller? som jeg kan plukke og så nye planter af?

Mvh Birgit

23 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freddie, 11. februar 2007 kl. 10.46

Jeg har også nogle cannaer som jeg har haft en 4–5 år. Nogle har jeg hentet i Indonesien. Cannaer er ganske vist en slags knoldplante, men den har ikke brug for hvile. I Indonesien, vokser den året rundt. Når den ikke vokser året rundt her under vores forhold er det fordi den ikke kan tåle frosten. Tager man den ind i en lys stue, vil den vokse vinteren igennem. Det kan godt være at den bliver lidt tynd og lys i væksten, men det skyldes at lysmængden om vinteren er meget lavere end om sommeren. På en hel vinterdag får vi ikke mere lys end vi får på en enkelt time en sommermorgen.

Fordelen ved at have den placeret lyst og og lidt køligt i løbet af vinteren er, at den kommer tidligere igang til næste sommer og derved kommer tidligere i blomst, og kommer til at vokse hurtigere og blomstre på flere skud.

På min arbejdsplads har man planterne ståede i kølig drivhuse i løbet af vinteren, så når de bliver plantet ud i juni, er de næsten klar til at blomstre.

24 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen, 28. maj 2007 kl. 10.30

Jeg prøver for første gang canna. Jeg har placeret den i en udestue, og der er flotte blomster. Nu er der imidlertid flere blade, der er blevet brune i kanten. Hvad er gået galt for mig?

25 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else, 3. juli 2007 kl. 15.11

Skal man fjerne de visne blomster/frugterne for at få flere nye blomster?

26 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette, 5. juli 2007 kl. 14.32

Hej Else.

Det gør jeg altid – ellers vil frugterne jo tage næring fra moderplanten og måske mindske sættelse af nye skud.

27 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Bjærge, 11. august 2007 kl. 18.39

Hej
Hvorfor mon? cannaen med de røde blade har slet ikke været i blomst. Har fået planten i foråret. Den står i en murebalje, i læ og lyst. planten er omkring 2 meter høj, men uden blomster.

Kan vi gøre noget?

Hilsen Jette

28 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 11. august 2007 kl. 20.21

Hej Jette.

Har samme problem som dig, og jeg har rigtig mange krukker med dem, og ikke en er kommet i blomst endnu, jeg tror det er fordi vi ikke har haft så megen sol indtil nu som vi plejer, har jo ikke rigtig været sommer. Mine får gødning og alt hvad der er nødvendig, men nej ingen blomst, men vi har da lov at håber de kommer inden for kort tid. (nogle af mine er mange år gammel og har altid haft mange blomster)

V/H
Lena.

29 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Krestine, 25. juli 2008 kl. 13.35

Hej

Jeg har en canna med grønne blade og røde blomster! Jeg fik den sidste år og der blomstrede den hele sommeren! Den står i en temmelig stor krukke på en lukket altan hvor solen står ind hele eftermiddagen men den blomstrer ikke endnu er det normalt?

hilsen krestine

30 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 25. juli 2008 kl. 15.34

Hejsa krestine.

Ja det er det, mine er heller ikke i blomst endnu, og jeg har 50 stk, både røde,gule og orange, når vi køber dem er de drevet frem i drivhus, derfor er de så tidlig fremme, så intet unormal i det. Husk du kan ta aflægger af dem, knoldene har godt af at blive skildt af nogen gange, jeg gør det hver efterår.

V/H

Lena.

31 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonna, 25. august 2008 kl. 23.30

Hejsa.

Der er åbenbart flere forskellige meninger om opbevaring af knoldene om vinteren!

Men hvis jeg nu vælger løsningen med mørke...Hvordan skal de så helt præcist opbevares?

Jeg tænker; en flamingokasse m/låg?

skal knolden renses for jord?

Hørte, at de kan opbevares i tørt spagnum?

Ved du om det er samme fremgangsmåde med Dahlia?

Hej fra Jonna

32 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette, 26. august 2008 kl. 6.52

Hej Jonna.

Der er forskellige måder at gøre det på.

Som du skriver kan du fint tage dem op og dele dem, lægge dem i kasser med spagnum og stille dem frostfrit og mørkt.

Nogle år har jeg ladet mine stå i krukkerne vinteren over – de er selvfølgelig taget ind og står mørkt og lunt i mit stokerfyrrum.

Jeg giver dem lidt vand indimellem – ved faktisk ikke om det er nødvendigt?

Jeg har ingen erfaringer med Dahlia.

33 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 26. august 2008 kl. 17.17

Hejsa.

Jeg tar'' mine op og ryster for gammel jord, ligger dem i spagnum, og stiller dem mørkt (kan bare ligge et stk pap over hvis du ingen mørke steder har) og lader dem så passe sig selv hele vinteren, gir'' dem ingen vand i den tid, det er samme måde med Dahlia, jeg gør...Nogle år har jeg bare lade dem være i krukkene, men syntes ikke resultat bliver det samme.

V/H
Lena

34 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Hansen, 20. september 2008 kl. 13.56

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg skal behandle min "Crimson King" denne skønne dybrøde fløjelsblomst har jeg fået i Holland her i sommer vi måtte bare have den med hjem. der står også Sundaville på den jeg ved ikke om det har nogen betydning.

Skal den ind til vinter/nu?

Skal den klippes ned?

den står på altanen og blomster stadig
håber I kan hjælpe mig
vh Lene

35 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Bjærge, 20. september 2008 kl. 15.00

Overvintres ved ca. 12–15°C. Der vandes og gødes meget sparsomt. I marts/april hæves temperaturen til 18–20°C, og planten stilles igen lyst- gerne i direkte sol.

Der er hvad jeg kunne finde ud af, om din plante
Hilsen Jette bjærge

36 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Bjærge, 20. september 2008 kl. 15.03

Sundaville® Red er på sit højeste hen på sommeren og kan blive ved med at blomstre til frosten kommer.

Måske dette også kan hjælpe dig lidt.

Hilsen Jette Bjærge

37 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 20. september 2008 kl. 15.04

Den er vinterhårdfør ned til ca -5...kan vinterdækkes vil skyde til næste forår...for at være det skal den helst stå det varmeste sted i haven for at kunne klare det...sundaville hedder den på latin.

38 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Hansen, 21. september 2008 kl. 16.38

Tak for svarerne ang. min Crimson King.

Men jeg vil også gerne vide om den skal klippes ned den er temmelig stor nu er det en klapper plante eller?

jeg har ikke det store kendskab til den men den er fantastisk flot og jeg vil jo gerne passe på den

39 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Bjærge, 21. september 2008 kl. 17.18

Hej Lene
Jeg slog sundaville op, på google. Der står, det er en klatreplante, men der står ikke om den skal klippes ned. Desværre.

Venlig hilsen jette Bjærge

40 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 21. september 2008 kl. 20.52

Står den ude vil den af sig selv stoppe med at gro når det blir koldt nok også kan du godt klippe den ned...men er den i en stue vil den jo gro også skal du ikke klippe den ned.men holde den lidt i ave og ikke lade den gro meget for så blir den bare lang og spinkel pga at det ikke er sol nok...eller for varmt i stuen...den har bedst af at stå koldt omvinteren og gå i dvale...

mvh erik esb ø

41 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena & Terje Kvål, 3. oktober 2008 kl. 8.58

Vi har gravet nogle cannaer ned i haven, kan de blive i jorden vinteren over? Selvfølgelig dækket med vintermåtter. Samtidig har vi cannaer i store krukker, skal de skilles eller kan vi lade dem være i krukkerne overdækkede?

42 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 3. oktober 2008 kl. 12.36

Hej lena...

man kan godt ha sine canna i haven hele året og jo dæk dem med en flamonco plade der en ca 5 cm og der efter med vintermåtte for at holde vintervæden + frost væk da det er det der gør at de rådner...cannaer i krukke kan blive der i medmindre de fylder krukken ud og der ikke er plads til nyvækst året efter for så skal de deles...

mvh erik esb ø

43 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Ole, 30. oktober 2008 kl. 15.46

Hej
Jeg er nybegynder med Canna,og kunne godt tænke mig at få fat på nogle knolde af den rød bladede med orange blomster. Er der nogen der
evt vil sælge, kan jeg kontaktes på min E mail
(svendole@c.dk)
Vh Sv Ole

44 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TOT Gregersen, 9. april 2009 kl. 16.00

Jeg plantede mine cannaer om for 3 uger siden; de står i en varm udestue, men de er ikke begyndt at skyde endnu
sidste år blomstrede de heller ikke?

45 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Nørgård, 9. april 2009 kl. 20.31

Jeg har også hentet mine op fra kælderen og plante dem om for 3 uger siden, Nogle af dem er kommet op. Det går stærk når først de viser sig.

46 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TOT Gregersen, 10. april 2009 kl. 9.54

Hej Anna. Giver du dine canaer gødning nu?

47 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TRILLE Petersen, 17. april 2009 kl. 21.06

Hejsa. Hvordan får man cannaer til at begynde at skyde?

Mine er plantet om for 5 uger siden; de står i en havestue, hvor der bliver meget varmt om dagen, men der er ikke nogle skud endnu? Nogle der har et godt råd?

48 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 17. april 2009 kl. 21.51

Hejsa Jørgen.

Kan være du har sat dem lidt dybt, men de skal nok komme, mine er også først begyndt igen nu efter jeg har skåret dem ned, fordi de havde lavet nogle lange ranglede blade, de har overvinter i min kælder mørkt.

Så bare ha'' tålmodighed, vi er stadig i april, og husk at gi'' dem godt med gødning i sommer mdr. da de ellers ikke gir' så mange blomster. Jeg har 12 store krukker med 6 stk i hver, så de former sig også meget, min den ældste er ca 9–10 år gammel.

V/H
Lena.

49 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette, 18. april 2009 kl. 15.43

Jeg har plantet mine ud for små 14 dage siden – og de er heller ikke begyndt at spire endnu, bortset fra de spirer, de havde sat i deres vinterhi.

Hvad bruger I andre at gøde med?

Der skal jo efterhånden noget til, når man har så mange cannaer!

50 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TOT Gregersen, 18. april 2009 kl. 15.53

Jeg plejer at bruge en hvergangsgødning fra Rema eller gødningen i den grønne dunk fra Netto. Jeg har også prøvet gødningspinde; jeg ved ikke rigtigt, hvad der var bedst.

51 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne, 21. april 2009 kl. 18.22

Hej...

Jeg er også førstegangs bruger af canna blomst, jeg har købt løg og sat dem i krukker for 14 dage siden og de er heller ikke kommer op endnu.

Men jeg glæder mig meget til at se de flotte røde blomster, men som sagt undrer det også mig at de ikke er kommet lidt op, der er kun de spirer der sad på da jeg købte løgene.

De står i vores drivhus og hygger sig

52 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe Christiansen, 24. maj 2009 kl. 15.24

Hejsa. det er første gang jeg har canna, og jeg har plantet dem i høje krukker, sat dem ude på min tearasse for ca 3 uger siden. Men jeg syns de har mistet "glansen", bladene begynder at visne og blive gule, knopperne har samme problem, de når dårlig at spinge ud før de også visner. jeg syns det er rigtig ærgerligt, havde glædet mig sådan, da jeg syns de er utrolig flotte alle andre steder end hos mig. Er der nogle der ved hvad jeg skal gøre? på forhånd tak.

53 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena, 24. maj 2009 kl. 17.43

Hej Signe.

Husker du at vande dem godt, de kan slet ikke tåle at blive tørrer ud, og så husk de også skal ha' gødning, jeg kan forstå du måske har købt dem med knopper, og det kan være det er fordi de er blevet omplantet, mange blomster går sig en tur lige efter omplantning, ellers ved jeg ikke hvad det kunne være, mine er mange år gammel og har ikke de problemer, håber det lykkes for dig at få dem grønne igen

V/H Lena

54 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Mortensen, 5. juli 2009 kl. 17.58

Vedr. canna
Når en blomst er afblomstret kan jeg så klippe stænglen af?

55 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Hansen, 5. juli 2009 kl. 19.28

Jeg har 2 canna... men ingen af dem er kommet i blomst endnu... hvorfor?

begge er store og flotte i bladene men ingen blomster

56 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole, 16. juli 2009 kl. 0.24

Jeg har en Canna, hentet med hjem fra Thailand sidste år. I vinter stod den i et kølig rum, og fik kun lidt vand. Blev plantet om i foråret og sat ud da der ikke var mere frost. Har fået vand hver dag, og masser af gødning. Den er blevet kæmpestor og knopper øverst- glæder mig til at se dem i blomst.

Mht pasning: I Thailand står de ude hele året og får masser af fugt dvs ingen tørring i mørke rum. Jeg havde 4 bittesmå skud med hjem, som er blevet kæmpestore.

Bare lige min erfaring med denne sjove plante

57 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole, 16. juli 2009 kl. 0.24

Jeg har en Canna, hentet med hjem fra Thailand sidste år. I vinter stod den i et kølig rum, og fik kun lidt vand. Blev plantet om i foråret og sat ud da der ikke var mere frost. Har fået vand hver dag, og masser af gødning. Den er blevet kæmpestor og knopper øverst- glæder mig til at se dem i blomst.

Mht pasning: I Thailand står de ude hele året og får masser af fugt dvs ingen tørring i mørke rum. Jeg havde 4 bittesmå skud med hjem, som er blevet kæmpestore.

Bare lige min erfaring med denne sjove plante

58 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole, 16. juli 2009 kl. 0.25

Jeg har en Canna, hentet med hjem fra Thailand sidste år. I vinter stod den i et kølig rum, og fik kun lidt vand. Blev plantet om i foråret og sat ud da der ikke var mere frost. Har fået vand hver dag, og masser af gødning. Den er blevet kæmpestor og knopper øverst- glæder mig til at se dem i blomst.

Mht pasning: I Thailand står de ude hele året og får masser af fugt dvs ingen tørring i mørke rum. Jeg havde 4 bittesmå skud med hjem, som er blevet kæmpestore.

Bare lige min erfaring med denne sjove plante

59 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette, 16. juli 2009 kl. 7.43

Inge: Ja, du klipper stænglen af, når den er afblomstret – ellers "tærer" den på planten.

Lene: Mine cannaer er først begyndt at sætte blomster/aks her inden for de sidste 14 dage. Tror de er sent på den i år, da det var temmelig køligt i juni. Og så er det vigtigt at vande og gøde dem.

60 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lajla Olsen, 31. oktober 2009 kl. 19.40

Jeg har først i dag hørt om Sundaville Red. Min veninde havde fået en. Jeg troede det var en indeplante. Har taget et par stiklinger men jeg ved ikke hvordan jeg kan få dem til at gro. Er der en der kan hjælpe mig.

Skriv gerne til min e-mail: lajla@kortogglas.dk

61 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 31. oktober 2009 kl. 20.12

Hej Laila.

Klip et par cm. af den nederste ende af stiklingen, og fjern alle bladene UNDTAGEN det øverste blad på stiklingen. Placer så stklingen i en potte med let fugtig alm. havejord. Træk en frysepose over plante og potte og klip et lille hjørne af posen så den kan få luft. Fjern evt. spirende ukrudt en gang imellem. Du kan godt have 2 stiklinger i hver potte. Metoden kan bruges til de fleste stiklinger. En anden mulighed er bare at sætte stiklingerne i vand, som skiftes et par gange om ugen, men herved skal stiklingerne først danne vandrødder og så senere omstille til jordrødder.

62 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Katholm, 9. marts 2017 kl. 16.17

hej alle
nogen som kan fortælle mig hvilken jord de bruger til deres canner i krukker for syntes det er svært nu hvor man snart skal igang igen

63 af 63 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannie Sørensen, 21. oktober 2018 kl. 16.16

Jeg har haft cannaer i mange år. Jeg planter dem i alm. jord fra såsække.

Om efteråret klipper jeg dem ned (har dem i krukker), og stiller dem ind i vores fyrrum (frostfrit).

Om foråret deler jeg dem, bruger en sav og deler en krukke i 4, og planter dem om.

De får gødning i løbet af sommeren og vi har de flotteste høje blomstrende cannaer hvert år.

Nyt svar til emnet »Canna«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Canna

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider