Forum

Beskæring

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birthe Jensen, 19. oktober 2005 kl. 19.54

Jeg vil høre om man kan beskære en skimmia og hvornår på året er bedst den er ca 5 til 8 år

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 22. oktober 2005 kl. 14.04

Hejsa

Min bedre ½del og jeg købte hus for 1½ år siden. Langs vores indkørelse har vi 3 store Hortensiaer. Dem beskar min kære mor sidste efterår HELT ned, og i år har der ikke været en eneste blomst på :o(Hortensiaerne er kun vokset og vokset. Så hvad kan jeg gøre for at der kommer blomster på dem igen til næste sommer? Vil gerne snart beskærer dem da de fylder rigtig meget udover indkørselen.

MVH

Louise

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Steen-Hansen, 26. oktober 2005 kl. 19.32

Til Louise.

Jeg slog op i "Haven" nr 11 årg. 2004 og læste om pasning af Hortensia. Jeg citerer: Ca 1. dec. klippes alle skud tilbage til ca.30 cm. Derpå fyldes der tør halm imellem, ovenpå og rundt om skuddene. Overtræk så det hele med hvid plastfolie for at holde halmen tør og varmeisoleringen så god som mulig.

Stik med spaden en revne i jorden rundt om planten.

Folien stoppes ned i revnen. Ca. 15. martssfjerner man halm og folie.

Om foråret klipper man de døde dele af grenene. De er tydeligt brune og indfaldne. Knopperne med blomsteranlæggene sidder parvis på grenene.

De, der er uskadte, skal ikke klippes af, fordi der fra hver af knopperne kommer et blomstrende skud.

Det kan være nødvendigt at klippe af grenene af helt nede ved jordoverfladen, hvis busken er meget tæt.

Lidt arbejde til jer. Måske er der nemmere løsninger fra andre havefolk?

Der står mere. Lån evt. bladet på biblioteket.

Jeg har ikke Hortensiaer selv, men syntes, det var en skam, at du måtte vente på svar.

Venligst Inger

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 26. oktober 2005 kl. 19.36

Jeg takker mange gange for svarene, og har besluttet mig for bare at klippe de grene der hælder ud over indkørelsen og lade de andre blive, pt når nogen af grene op til vores vinduer – gad vide hvor høje de så bliver næste år hvis de ikke skal klippes...

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Hjortstrøm, 27. september 2007 kl. 16.12

Her i huset er vi lidt uenige om, hvordan vi bedst passer vores hortensiaer. Den ene vil klippe de udgåede blomsterstande af, efterhånden som de visner. Den anden mener, at de døde blomster skal blive siddende. Pænt ser det ikke ud, men hvad er bedst. Skader vi planterne ved at skære de døde blomster af?

Venlig hilsen
Jørgen Hjortstrøm

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 29. september 2007 kl. 12.57

Nej I skader ikke planten ved at fjerne de visne blomster, det er når I skærer af grenen den sidder på næste års blomstring ryger med. Men der er da noget rigtigt i at lade dem sidde, de beskytter de nye knopper mod frosten til vinter.

Jeg selv fjerner nu oftest mine, og det er der hidtil ikke sket noget ved. Tværtimod skal jeg have flyttet den ene plante fordi den er for stor.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margareta Fahlén, 9. maj 2008 kl. 17.14

Er der nogen der kan fortælle mig hvor jeg lige nøjagtig skærer de visne blomster af.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. maj 2008 kl. 21.24

Du klipper de gamle visne blomster af, ned til det først kommende grønne skud.

Desuden kan du samtidig klippe eller brække gamle tørre grene af planten, så får de nye grene mere plads.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristine Sørensen, 31. maj 2009 kl. 16.12

Jeg har fået en flot blåviolet hortensia i en potte. Skal den have meget vand, og kan jeg lade den blive i urtepotten i sommer og plante den ud i vores staudebed til efteråret?

Venlig hilsen
Kristine Sørensen

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 31. maj 2009 kl. 21.35

Når den hænger en lille smule med bladene er den tørstig. Vent du bare til efteråret med udplantningen, men bland staudejorden med spagnum der hvor den skal stå, ellers skifter den farve over i det røde.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helen Og Frede Østergaard, 16. oktober 2009 kl. 9.42

Hej!

Lige et spørgsmål fra Thy!

Vi har en del Hotensia i krukker, – vi vinteropbevarer dem i krukkerne under vores terresse dækket til med vintermåtter, – vi klipper dem ned inden vi sætter dem i vinterhi, – om foråret hvor de begynder at skyde fjernes afdækningen og de stilles ud i solen når frosten er overstået, – men flere af dem kommer ikke i blomst hen over sommeren, – planterne har en meget flot pragt af blade der er meget robuste, – vi gøder med naturgødning (Tørret hønsegødning)!

Plantene er købt om foråret som sommerplanter.

Hvad gør vi forkert?

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helen Og Frede Østergaard, 16. oktober 2009 kl. 9.42

Hej!

Lige et spørgsmål fra Thy!

Vi har en del Hotensia i krukker, – vi vinteropbevarer dem i krukkerne under vores terresse dækket til med vintermåtter, – vi klipper dem ned inden vi sætter dem i vinterhi, – om foråret hvor de begynder at skyde fjernes afdækningen og de stilles ud i solen når frosten er overstået, – men flere af dem kommer ikke i blomst hen over sommeren, – planterne har en meget flot pragt af blade der er meget robuste, – vi gøder med naturgødning (Tørret hønsegødning)!

Plantene er købt om foråret som sommerplanter.

Hvad gør vi forkert?

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 16. oktober 2009 kl. 9.53

Når i klipper dem ned, klipper i også de nydannede blomsterknopper.

I får lige et link der uddyber det mere:

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/beskaering/664.html

Nyt svar til emnet »Beskæring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider