Skrevet af: Anette Bjerregaard, 3. november 2005 kl. 21.38
Skal lavendler klippes ned?
Skrevet af: Carina Juul, 4. november 2005 kl. 11.17
Jeg har altid klippet mine ned i tidligt forår, klippet helt ned til blot et enkelt frisk skud. Men der er sikkert flere måder på det. Jeg har også prøvet at klippe om efteråret, men det gik ikke så godt, jeg tror de frøs
mvh Carina
Skrevet af: Knud Halskov, 5. november 2005 kl. 8.13
Lavendler skal klippes ned for at de skal forblive tætte og frodige fra bunden. I en af mine havebøger, står der således:
Klip planten ned hvert år efter afblomstringen (ca.1/3), dog aldrig længere ned end, at der er knopper eller blade tilbage. Planten kan også graves op og plantes så dybt at kun 10–15 cm. af toppen stikker op, så bliver planten tæt og lav igen.
Jeg har før gjort det i april med det resultat at det gik ud over blomstringen. I år gjorde jeg det i august, og nu står de lave og tætte, fyldte med friske nye skud.
Venlig hilsen, Knud
Skrevet af: Anette Bjerregaard, 5. november 2005 kl. 11.39
Tak for det. Det vil sige at jeg godt kan klippe dem ned nu her.
Skrevet af: Knud Halskov, 5. november 2005 kl. 14.25
Hej Anette.
Det er jo ved at være slut på sæsonen, og dermed væksten. Du skal nok klippe dem moderat. Næste sommer, straks blomstringen begynder at tage af, kan du bedre tillade dig at gå hårdere tilværks. Men ellers er lavendler vinterhårdføre, bare de vokser i en let sandblandet jord. Det er nemlig ikke hårde frostgrader, men for megen fugtighed, der slår dem ihjel.
Held og lykke med lavendlerne!
Hilsen Knud
Skrevet af: Karin Nielsen, 9. juni 2008 kl. 18.58
Hej
Vi har nogle lavendler, men vi skal have lagt granitskæveri, kan vi grave lavendlerne op mens vi lægger filt og sten, og plante den igen
uden der sker noget med lavendlerne.
Skrevet af: Mogens; E., 11. juni 2008 kl. 22.45
Jeg gravede nogle større lavendler op for 3 uger siden (de skulle flyttes). Satte dem i vand medens jeg holdt siesta i middags heden. Derefter gravede jeg nye huller og plantede dem et skyggefuldt sted, med jævnlig vanding. Det kunne planterne ikke klare, de er færdige. Det er altså ikke smart at flytte lavendler om sommeren.
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 12. juni 2008 kl. 7.09
Hvis du flytter planter i vækstsæsonen, skal toppen skæres tilbage, så der kompenserers for de mange, meget fine rødder, der bliver skåret eller revet over ved opgravningen. Planter har nemlig et bestemt forhold mellem rod og top, der sikrer, at roden kan forsyne de overjordiske dele af planten.
På samme måde er der grænser for, hvor store planter kan blive i en lille potte, også selv om de naturligt har potentialet.
Skrevet af: Anne Christine, 26. juli 2008 kl. 13.18
Skal lavendler gødes af og til?
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 27. juli 2008 kl. 11.49
Du kan godt gøde lavendel, men hvis jorden ikke er for sandet, er det ikke så påkrævet. Du kan risikere en kraftig vækst, med lange blomsteraks. Ellers er det normalt ikke en god idé at gøde krydderurter, som lavendel kan falde ind under, bortset fra denne, estragon og grøn mynte.
Skrevet af: Camilla Gregersen, 28. juni 2009 kl. 15.12
Hvornår er det rigtige tidspunkt at plante lavendler?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.