Forum

Tidlig staude som kan skjule visnende tulipaner?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Regin Pedersen, 7. december 2005 kl. 14.18

Kender nogen en egnet staude, som spirer tidligt, med det formål at dække for de nedvisnende tulipaner (vestvendt bed).

Og som kan tåle de tørre forhold som tulipanløgene kræver – altså minimal eller ingen vanding?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Regin Pedersen

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 11. december 2005 kl. 10.41

Buinddække mellem tulipaner:
Har anbefalet lavendler til min søn. Selv har jeg megen succes med storkenæb til narcisser, og både de såvel som lavendler ynder endnu mere kalkrig og tør jord som tulipanerne gør.

M v h Chiste.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 16. december 2005 kl. 14.58

Jeg mener at du tværtimod skal finde en sen fremkommende staude, da tulipaner skal have lys til deres blade, lige indtil de visner naturligt ned. De kan kun samle energi nok til de nye løg, hvis deres blade får optimal med sollys, så fotosyntesen kan køre i højeste gear længst mulig. Lavendel er god, da de nye skud kommer sent og er så spinkle, at de kan være imellem tulipanbladene, indtil de visner.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 22. marts 2006 kl. 19.45

Jeg har et bed med krokus, tulipaner og høstanemoner. De afløser hinanden fint, selv om der ikke lige er så mange blomster i sommerferien. Men det er grønt og pænt fra marts til november. Og det er ikke nødvendigt at luge overhovedet. Det får en børfuld visne blade fra plænen sidst på året, og mens jorden er flossen klipper jeg det ned med en hæksaks. Det er det nemmeste bed i haven, har stået flot i 6 år, med højst 2 arbejdstimer årligt.

Nyt svar til emnet »Tidlig staude som kan skjule visnende tulipaner?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Tidlig staude som kan skjule visnende tulipaner?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider