Forum

Roser – spørgsmål fra en nybegynder.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Andrias, 17. januar 2006 kl. 12.52

Hej,

Jeg har nogle høje roser i haven – planten er omkring to meter og efter sigende har den op mod 50 roser, når den blomstrer. Da jeg for nylig er flyttet ind i lejligheden, ved jeg intet om hvad de hedder eller noget. Jeg ved dog, at de er lyserøde – næsten pink.

Mit problem er, at de er fuldstændigt bare den første meter. Planen er, at beskære planten, således at den er en meter høj. Hvordan for jeg "flyttet" blomsterne ned, så at jeg ikke sidder tilbage med én solid gren uden blomster, efter at jeg har klippet den ned?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 17. januar 2006 kl. 18.53

Til Andrias.

Hvordan vokser dine roser?

Vokser de op af noget? er det klatre / slyngroser?

Hvis? – får du nok ingen blomster den første meter oppe, klatreroser blomstre mest i toppen.

Hvis det derimod f.eks. er buskroser? kan du til foråret beskærer dem hårdt ned, (vent til den 20. april hermed)
Klatre og slyngroser er ofte bare forneden.

De søger lyset og deroppe afsætter de deres blomster. Her kan der plantes egnede stauder i bunden, f.eks. høstfloks og hvis der er sol nok? Katteurt eller Lavendel. Disse stauder vil dække lidt af for de nøgne rosenstammer. Altså hvis der er tale om klatre / slyngroser?

Hilsen J.P.L.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andrias, 17. januar 2006 kl. 22.46

Hej J.P.L,

De vokser lige ved siden af en væg. Blomsterne starter lige over væggen.

Vokser de op af noget? Øh, forstår ikke helt dit spørgsmål, men hvis du mener om de, så at sige "hænger fast" i væggen, så nej.

Hvis jeg skal prøve at forklare deres udseende, så er der en rimelig tyk buet stamme, der så forgrener sig i en meters højde, til vandrette grene med blomster på.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 18. januar 2006 kl. 11.31

Til Andrias.

Hvis der f.eks. er tale om en klatre / slyng rose? så plejer disse at blive bundet op af noget, f.eks. murer, vægge, pergolaer, pæle, hegn m.m.

Men din er så ikke opbundet.

Måske skulle du lade den være i år, og se den i blomst, så kan du til den tid bedre bedømme, om det er en buskrose eller en klatrerose, eller få nogen til det på stedet.

En rimelig tyk stamme kunne jo tyde lidt på, at det måske er en klatrerose? men der findes også mange kraftige buskroser.

Personlig ville jeg lade den være, se den i blomst, låne rosenbøger og så evt. få den bedømt på stedet.

Hilsen J.P.L.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trolle, 24. januar 2006 kl. 19.16

Klip den delvis tilbage ved at klippe en del af grenene af gangen for at skabe ny vækst nede fra og sørg for at de nye skud får lys, kort dem af så de får sideskud hvis de bliver for lange.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Strehmel, 7. april 2007 kl. 13.37

Hej derude
Jeg har fået en lyserød klatrerose med navnet "Queen of England" forærende.

Kan intet finde om den på nettet. Kender nogen noget til den? Sol? Varme? Skygge? Højde? Remonterende? Sygdomsresistens?

Hilsen Heidi

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 9. april 2007 kl. 13.14

Heidi, har du kigget på rosenposten.dk? Der kan du måske finde nogle oplysninger.

Mvh. Helle-Sofie

Nyt svar til emnet »Roser – spørgsmål fra en nybegynder.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Roser – spørgsmål fra en nybegynder.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider