Forum

Hvilken slags hæk plante?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Carin T Christensen, 19. januar 2006 kl. 21.13

Vi har lige før jul overtaget et hus hvor der på syd og vest siden er buske i "flere lag" ud mod en ret veltrafikeret vej. Vi har en dreng på 2 som jo gerne skulle "hegnes" inde så han ikke bliver kørt den. Min tanke er så at det ind i mellem buskerne skal plantes div bunddække og så udenfor rundt hele haven skal der et hegn op. Vi vil dog gerne lukke til lidt mere derfor vil vi også plante hæk langs med hegnet. På nord siden af haven finnes en rigtig flot tyk dejlig hæk, jeg tror det er liguster. Er det et godt alternativ til resten af haven. Det må gerne være noget der gror hurtigt og det skal være ugiftigt, dvs ingen ikke spiselige bær.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 19. januar 2006 kl. 23.24

Hej Carin
Plant ikke liguster, for den har giftige bær.

Gode alternativer er bøg eller naur, hvis hækkene skal klippes.

Hvis du vil have uklippet hæk, kan spiraea snowmound også bruges. De kan fås i en rimelig størrelse som barrods planter, så du ret hurtigt får en tæt hæk.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carin T Christensen, 20. januar 2006 kl. 13.41

Det er måske ikke Liguster i den hæk vi har så for jeg kan ikke minde mig at jeg har set bær på den. Hvornår er der bær i givet fald?

Carin

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 21. januar 2006 kl. 12.15

Liguster har sorte bær i små toppe fra efterår og hele vinteren til fuglene spiser dem. På klippede hække ses de ikke så ofte som på fritvoksende busketter.

Bærrene bliver brugt inden for binderi og dekoration.

De er meget holdbare og kaldes sortbær, ikke at forveksle med revling, som også kaldes sortbær i Vestjylland.

Liguster er ikke særlig giftig og der er ingen kendte forgiftninger i litteraturen. Se under prydplanter på denne side.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trolle, 24. januar 2006 kl. 19.06

Jeg kan varmt anbefale en bøge hæk den er dejlig grøn om sommeren og beholder de brune blade helt til foråret. hvad hurtighed angår kan den fint følge en liguster, hvis du er lidt god ved den har du en tæt hæk på 4 år jeg købte str. 100–120 cm. og havde en 2m. hæk på tre år
Og køb altid friske planter på planteskolen de gror altid.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: David Monfared, 31. maj 2008 kl. 11.52

Vi har bøge hæk på tre år, men i denne år mærke jeg at har masse hvid plete på bladene.

Hvad skal man gør med det?

Mvh David

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 31. maj 2008 kl. 17.25

Hej David

Ingenting – det er nok lus. Så hvis du har myrer eller mejsefugle i din have får de nogle gode måltider :-)!

Du kan undersøge, om hækken trænger til vand.

Det får selvfølgelig ikke lusene til at forsvinde, men vanding kan medføre, at planterne kommer i vækst og dermed bedre kan klare luseangrebet.

Endelig kan du nu eller til efteråret sætte mejsekasser op i din have og allerede nu sørge for et dagligt fyldt fuglevandingssted – på lidt længere sigt vil flere fuglearter i haven medvirke til at luseangreb (i hæk og alle andre steder) mindskes.

Hvis du samtidig lader lidt plantemateriale ligge på jorden ved hæk og hvor det ellers kan lade sig gøre, kan du efterhånden skabe bedre forudsætninger for at konkurrerende insekter bedre trives.

Har du myrer i haven, så lad dem være i fred – de er i sammenhæng med bladlus vigtige medspillere.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Hvilken slags hæk plante?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvilken slags hæk plante?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider