Forum

Stratificering

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nadia, 1. marts 2006 kl. 15.43

Hejsa.

Har lige modtaget en sending staudefrø fra primafrø. Og en del af dem skulle stratificeres før såning. Bl.a. hasselurt, prydløg og gasplante. Nu er mit/mine spørgsmål så:

Der skal de stå de næste 2–3 måneder (de kommer på køl om en uge først – 8. marts). Hvad så? Skal jeg så så dem direkte på friland engang i maj/juni? Kan de så nå at blive så store at de kan overleve den kommende vinter? Ville jo helst så dem i potter først (er plaget af meget ukrudt konstant, og er bange for at de slet ikke kommer op hvis de bliver sået på friland).

Et andet spørgsmål er:

Jeg har selv taget frø fra bl.a. Hosta og daglilje sidste sommer. Og jeg er jo absolut ikke ekspert. Fik bare en seddel sammen med mine primfrø poser hvor der stod at de fleste stauder først skulle igennem en kuldeperiode før de ville spire. Kan nogle frø tage skade af sådan en behandling. Ved jo ikke om mine selvhøstede frø har brug for det – der følger jo ikke en pose med. Har I erfaringer derude?

På forhånd tak fra en småforvirret nybegynder haveentusiast...

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta Melchiorsen, 1. marts 2006 kl. 22.21

Hej Nadia
Prøv at gå ind på : www.tvmidtvest.dk, derfra ind på : Ud med riven, dernæst ind på programmer.

Mellem disse programmer er der et, som har overskriften : Træer, staudeplanteskole. Det omhandler bl.a. såning og pasning af stauder.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nadia, 2. marts 2006 kl. 19.07

Hejsa Britta
Mange tak, det vil jeg prøve. Men ellers har jeg heldigvis nok frø til at forsøge mig lidt fem :-)

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Møller, 6. marts 2006 kl. 13.59

Jeg har læst om vintersåning, at hvis stauden er hårdfør på vore breddegrader, så kan man regne med at frøene altså også kan tåle kulde – og kan spire. Så mon ikke det går. På den anden side kan det kikse – akelejer går fint for mig ved vintersåning, men jeg har f.eks. vintersået hosta og greanium sidste år, og der kom ikke en eneste op.

Good luck,
Eva

Nyt svar til emnet »Stratificering«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Stratificering

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider