Skrevet af: Nicolai, 12. marts 2006 kl. 19.18
Er der nogen som ved, hvor kan man købe galvaniserede rionet (som skal bruges som espalier)? fyn /jylland.
tak
Nicolai
Skrevet af: Carina Juul, 12. marts 2006 kl. 19.53
Vi har købt vores hos Sani Stål og vi har også brugt det til hundegård, hvilket det er meget velegnet til
Skrevet af: Carina Juul, 12. marts 2006 kl. 19.59
Jeg glemte at sige, at vi altså har store hunde, Berner Sennen, der er sikkert nogle små, der smutter lige igennem
Carina
Skrevet af: Boi Jensen, 12. marts 2006 kl. 20.08
Hej Nicolai
Jeg ved et sted, der ligger en masse rionet med 15 cm huller- vistnok 8 mm i halve stykker, så det er fint til espallier.
Kan formidle kontakten så må du selv forhandle om pris og afhentning.
Skriv mail til podemesteren@de-gamle-sorter.dk og vi kan komme videre.
Jeg har ingen personlige interesser i det, men vil gerne hjælpe.
Skrevet af: Nicolai, 12. marts 2006 kl. 20.13
Dejligt med så hurtige svar.
Boi:
"Naboen" har masser af rionet liggende fra et byggeprojekt, men det er de galvaniserede jeg er ude efter med Ø 6 mm. Desuden skal jeg kun bruge 2. Er det sådan noget han har liggende? Og i hvilken del af landet?
Nicolai
Skrevet af: Boi Jensen, 13. marts 2006 kl. 15.49
Hej Nicolai
Desværre ubehandlede og det er under 20 km fra Viborg
Boi Jensen
Skrevet af: Winnie, 14. marts 2006 kl. 17.42
Hej Nicolai
Prøv at tjekke prislisten på www.landhandlen.dk.
Dette firma ligger heller ikke ret langt fra Viborg og er betydelig billigere end de alm byggemarkeder.
Skrevet af: Mette, 14. maj 2006 kl. 18.23
Hej.
Jeg er også interessret i rionet Ø8 maskestørrelse 150 mm. Jeg skal bruge 12 plader af 5 m's længde. Er der nogen der ved hvor jeg kan købe det til en billig penge?
Skrevet af: F.A.Svendsen, 9. maj 2007 kl. 15.24
Skal bruge en del 8 mm rionet, er der nogen som har noget billigt til salg i nerheden af Esbjerg.
Skrevet af: Helle-Sofie, 9. maj 2007 kl. 18.43
Kunne godt tænke mig at høre om der er nogen som hved hvor man kan købe galvaniseret rionet på sjælland, til en rimelig pris...
Helle-Sofie
Skrevet af: Ditte, 16. juni 2007 kl. 16.29
Vi har købt et galvaniseret rionet i silvan. det er et 6mm og måler 2500 x 1500mm. det kostede knap 300kr. Vi bruger også vores i haven
Skrevet af: Kim Seider, 12. november 2007 kl. 16.57
Jeg søger rionet med en maskestørrelse på max 50+50mm helst 20+20 men har ikke kunne hitte det nogle steder,håber der er hjælp at hente her.
Skrevet af: Poul, 23. april 2008 kl. 10.20
Er der ikke noget om at man ikke må bruge galvaniseret til haveplantebrug?
Skrevet af: Susie Kærslund, 22. maj 2008 kl. 23.07
Hej Poul
Nej det er der ikke noget med,galvaniseringen afgiver ikke noget til planterne eller lignende.
Man får et superflot hegn med galv. rionet,tilplantet eller ej.der er så mange muligheder med det, esplier af frugt, slyngroser,clemtis...mm
Det flotteste er nok det med de mindre masker i den lidt tykkere rundjern.
I kan købe det hos mig i alle afskygninger.
Gratis vejledning med hensyn til tilplantningen,ved køb af hegn.
kik på :
www.susieshavedesign.dk/
Skrevet af: Benita Kromann, 31. maj 2008 kl. 15.06
Hej.
Jeg søger rionet 46 mm, det er lige meget om det er galvaniseret eller ej. Gerne i 2,15 m x 5 m, maskestørrelse næsten underordnet. Dog helst ikke mere end 50 km fra Herning.
Jeg skal bruge ca. 80 m i godt 1 meters højde. (16 plader á 2,15 m x 5).
Henvendelse ved
benitakromann@yahoo.dk
Skrevet af: Anja Møeller, 8. oktober 2008 kl. 19.44
Hej.
Jeg søger også noget Rionet 8mm gerne 2 x 5m ca. eller 2x 2 x 2,5mca.
Skrevet af: Lone Brems, 8. oktober 2008 kl. 20.10
Hej Anja Møeller
Kontakt dit lokale byggemarked de skaffer gerne!
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Peter Sørensen, 21. oktober 2008 kl. 14.42
Jeg fandt det hos Westcoast i Esbjerg.
Jeg brugte det til espalier og til gabioner / stenmure.
Se på
www.wct.dk/Default.asp?Action=Details&Item=406
eller
www.wct.dk under trådnet
hej
Peter
Skrevet af: Peter Sørensen, 21. oktober 2008 kl. 14.44
De galvniserede kan Westcoast i Esbjerg også hjælpe med til bl.a. gabioner og espalier
Hej
Peter
Skrevet af: Peter Sørensen, 27. oktober 2008 kl. 17.05
Så er jeg færdig med at sætte mine gabioner fra Westcoast op. Det er lavet i kasser med 1/2m dybde i hhv. 0,5 og 1,0m højde. Længder fås standrad i hhv. 0,5, 1, 1,5 og 2m længde. Det er nemt at bygge sammen, og så er det alu-zink behandlet, hvilket vil sige at det holder ca. 3 gange længere end varmgalvaniseret udførelse.
Stenene fik jeg hos www.trgranit.dk som har et stort udvalg og leverede indenfor 23 dage. Utroligt, der findes stadigvæk firmaer som sætter en ære i at betjene deres kunder hurtigt, gunstigt og effektivt!
Nu går jeg bare og nyder resultatet. Det ser bare rigtigt godt ud.
Jeg kan desværre ikke lægge fotos ved, men kan sende dem hvis i oplyser e-mail adrese til npfs@hotmail.com
Hej Peter
Skrevet af: Kenni Madsen, 13. januar 2009 kl. 14.11
Jeg kender et sted som sælger disse.
Se www.jimahegn.dk
De kan næsten lave alt efter mål, har selv fået derfra sidste år, kan varmt anbefales.
Skrevet af: Peter Sørensen, 13. januar 2009 kl. 15.09
Hej Kenni
Mener du gabioner eller galvnisererde rionet?
Jeg har for øvrigt købt begge dele hos Westcoast Tråd & Plader ApS. www.wct.dk og www.wct.dk/Default.asp?Action=Details&Item=406
Men hvis din forbindelse er gunstigere sååååååh
Hej Peter
Skrevet af: Kenni Madsen, 13. januar 2009 kl. 18.03
Hej Peter,
Det jeg har fået er det såkaldte rionet eller hvad det nu hedder.
Jeg har bare fået dem i nogle mål der hedder 90 x 180cm uden ramme, kun det galvaniseret rivenet/rionet, derefter har jeg selv sat dem imellem nogle stolper, stolperne kom også samme sted fra.
se evt. link: www.jimahegn.dk/rionet-hegn-100 x 185-p-770.html
men du skal nok kontakte dem da jeg ikke kan finde dem løse, kan kun finde dem der er på linket.
Jeg gav iøvrigt 200 kr pr stk hvor de er galv. i de afklippede ender.
Skrevet af: Anna, 1. august 2009 kl. 18.36
Hej,
Er der nogen der har erfaring med at bøje rionet. Det skal fungere som et lille buet halvtag hvor der skal vokse en blåregn.
Anna
Skrevet af: Boi Jensen, 1. august 2009 kl. 19.38
Hej Anna
Det kan du sagtens, men vil du ikke have kraftigere støttepæle i siden, skal du helt op i mindst 8 mm og du bør have det med mindst 2 gennemgående stykker jern i den længste retning. Så vil det være en fortræffelig løsning, men jeg tror at uanset hvad du vælger, vil det på langt sigt være en god løsning at give det støtte af enten jern eller træ i en kraftigere dimension for at kunne bære blåregnen på længere sigt.
Skrevet af: Anna, 1. august 2009 kl. 19.49
Hej Boi,
Tak for hurtigt svar :-)
Det stykke der skal dækkes er mere end 4 meter så det bliver nok lidt svært med støttepæl (midt på en terrasse)
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår "mindst 2 gennemgående stykker jern i den længste retning". Hvordan gennemgående og hvordan kan det sættes fast?
På forhånd tak :-)
Skrevet af: Søren, 15. august 2009 kl. 12.47
Det er sjovt at stenkasserne man kender fra de sydeuropæiske motorveje nu står i danske forhaver.
Sydpå bruges de som værn mod stenskred og i Danmark står de som "pynt".
www.gabions.net/gabions.html
Skrevet af: Peter Sørensen, 16. august 2009 kl. 9.42
Ja skønt at noget praktisk også kan være smukt og dekorativt.
Jeg har lige sikret en stejl skråning i min have med 3 gabionmure således, at jeg nu har 3 små terrasse haver, hvor jeg før havde en stejl skråning. Inspirationen fik jeg på:
www.wct.dk/files/downloads/a4gabioner_web_brochure_dk.pdf og
www.wct.dk/default.asp?Action=Details&Item=407
og
www.wct.dk/Default.asp?Action=Details&Item=406
De har det meste på lager til fornuftige priser og så følger der en god rådgivning med.
Mit tip er at tale med Sven Erik, han er en ekspertise på området.
NB: Jeg ar fotos, som jeg gerne sener til interesserede!
mvh
Peter
Skrevet af: Søren, 16. august 2009 kl. 14.47
Hmmmm. smukt? Det er vist som meget sagt.
Jeg syntes det ligner en misforståelse!
Skrevet af: Peter Sørensen, 17. august 2009 kl. 9.05
Hej Søren
Ja det er naturligvis et spørgsmål om smag og behag.
Du kan jo selv udforme, tilpasse og vælge de sten i form og farve, som tiltaler dig. Så begrænsninger ligger vel hos én selv.
mvh
Peter
Skrevet af: Søren, 18. august 2009 kl. 8.25
Sig mig engang, sælger du gabioner eller retter sagt "stenskreds værn", så meget du reklamerer for disse foldet armeringsnet?
Skrevet af: Peter Sørensen, 18. august 2009 kl. 9.30
Hej Søren
Nej, men jeg er meget glad for min løsning og lidt stolt.
Hvad er din indfaldsvinkel, siden du spørger sådan?
Peter
Skrevet af: Marina Nørby, 18. august 2009 kl. 9.41
Hej Søren
Hvis du skal bruge sten til bl.a. gabioner, har Peter i en tidligere note oplyst, at han købte hos www.trgranit.dk
Måske du kan bruge dem til dit formål?
Hilsen
Mette
Skrevet af: Knud Søndergård, 7. november 2009 kl. 9.14
Vedr. buet rionet til blåregn eller lign.
Hvis rionet der ønskes buet og skal holde faconen uden kraftige støttepæle, skal det forbukkes i en valse eller en en bukkemaskine.
På mit værksted kan jeg fremstille disse ting. Se under stakit / espalier på www.havesmeden.dk
Skrevet af: Peter Sørensen, 25. juni 2010 kl. 14.01
Hej Knud
Har set dit indlæg under "Rionet som Espalier".
Kan se at du kan valse og bukke net. Jeg har købt nogle gabion net på 1x2m (HxL) hos www.wct.dk, men vil gerne have dem hhv. bukkede og valsede således, at de kan indgå som en halvcirkel mur med indv dia. på 6,4m (5 længder á 2m = 180gr.) "Muren" er 0,5m tyk.
Er det noget du kan arrangere?
mvh
Peter
Skrevet af: Line P., 7. juli 2010 kl. 7.46
Hejsa alle sammen
Min kæreste og jeg er flyttet i hus og vil gerne have vores grund hegnet inde. Vi har 2 hunde (en labrador og en rottweiler), hvor labradoren har lidt svært ved at holde sig inde på grunden, hvis ikke man lige holder øje med ham - især hvis der er nogle børn med en bold ;)
Vi overvejer rionet i højden 180. Vi er egentlig ligeglade om det er galvanisaret eller ubehandlet rionet, da hækken gerne skulle kunne dække det med tiden.
Har hørt at det ubehandlede skulle være lige så stærkt og holdbart som det galvaniserede. Nogen der ved om det er korrekt? Det skulle jo gerne kunne holde 2 større hunde inde i en del år.
Vores grund er temmelig stor, så vi søger en solid og billig løsning :)
Hvis der er nogle, der har gode råd i forbindelse med at bruge det som "hundegård/hundehegn", vil jeg meget gerne høre fra jer.
Skrevet af: Peter Sørensen, 7. juli 2010 kl. 14.10
Hej Line P.
Ja de store hunde kan være svære at holde inde på egen grund !
Jeg har selv brugt det man kalder knyttet hegn i ca. 180cm højde.
Det er med relativt små masker for neden (ca. 5x8cm) og større masker (op til ca. 8x15 cm) jo højere man kommer op.
Det er fremstillet af galv. tråd og fås i ruller på ca. 25m.
Vi monterede kanp 50m for 7 år siden på 3x3" (70cm i jorden heraf de 10 cm sammen med hegnet) stolper med ca. 3m afstand. I dag er ca. halvdelen dækket af hæk og resten åben. Fastgjort med kramper og dækbrædt skruet på stolpen så nettet ligger i sandwich konstruktion.
Det holder og er hverken rusten eller slapt.
Hvis du er interesseret, kan jeg henvise dig til en gunstig grossist.
mvh
Peter
Skrevet af: Karin P, 7. juli 2010 kl. 23.30
Hej Line.
Vi har lavet vores hundehegn af stolper støbt i jorden med ubehandlet rionet imellem. Rionettet købte vi i Jem&Fix for 99 kr pr stk, stolperne i vores lokale trælast, da Jem&Fix's er alt for dårlige/skæve til at vi ville have dem.
Det gav ialt et dejligt, solidt hegn som holder fint og som også kan holde vores (højtspringende) mynder inde på grunden. Det er nu ca 5 år gammelt og står som nyt.
mvh
Karin
Skrevet af: Line P., 8. juli 2010 kl. 7.56
Hejsa
Tak for jeres svar. Jeg tror jeg holder mig til rionet. Jeg kan godt lide at det er meget "fast" meteriale.
Når det ubehandlede fungerer fint, så tror jeg hellere det må blive det. Det er jo næsten halv pris af det galvaniserede.
Vi skal også have nogle solide, gode stolper, når det skal kunne holde 2 store hunde. Tror jeg vil kigge i bauhaus og se hvor meget det kan gøres for :)
Jeg tror egentlig ikke at vores ville springe over hegnet, men vi må hellere holde os til 180 i højden - folk ville nok blive bange, hvis en 50 kg. rottweiler hoppede over hegnet, selvom han ikke gør noget. Man må hellere være på den sikre side. ;)
Tusinde tak for svarene
Skrevet af: Line P., 8. juli 2010 kl. 7.56
Hejsa
Tak for jeres svar. Jeg tror jeg holder mig til rionet. Jeg kan godt lide at det er meget "fast" meteriale.
Når det ubehandlede fungerer fint, så tror jeg hellere det må blive det. Det er jo næsten halv pris af det galvaniserede.
Vi skal også have nogle solide, gode stolper, når det skal kunne holde 2 store hunde. Tror jeg vil kigge i bauhaus og se hvor meget det kan gøres for :)
Jeg tror egentlig ikke at vores ville springe over hegnet, men vi må hellere holde os til 180 i højden - folk ville nok blive bange, hvis en 50 kg. rottweiler hoppede over hegnet, selvom han ikke gør noget. Man må hellere være på den sikre side. ;)
Tusinde tak for svarene
Skrevet af: Peter Sørensen, 8. juli 2010 kl. 9.13
Hej Karin P
Hvor store var de rionet du købte i Hjem og Fix. Dem jeg har kunnet finde er 2,3x4,5m, hos hhv. www.Sanistaal.dk og www.wct.dk (WestCoast Tråd).
Hvis du kan få dem i f.eks. 1,8m højde, så vil jeg også gerne kende målet på den anden led. Er der evt. et varenummer eller fuld varebeskrivelse.
Kan du også oplyse maskestørrelse og tråddia? Det skulle helst være max. 150x150mm af ca. 8mm tråd.
Ser frem til at modtage dit svar.
mvh
Peter S.
Skrevet af: Karin P, 8. juli 2010 kl. 11.08
Hej Peter.
Det er lidt svært at sige med 100% sikkerhed, hvor store de var fra starten, da jeg ved at vi har taget noget af dem i bredden - men ikke kan huske om vi også tog noget af i højden...
Men det ser ud til at de er min. 180 x 245.
Maskestr. er jeg til gengæld sikker på - den er 150x150 og det ser ud til at være 5 mm tråd.
Beklager det "løse" svar.
mvh
Karin
Skrevet af: Karin P, 8. juli 2010 kl. 11.09
Hmm, tallene først skulle have været 1800 x 2450 - sorry.
Skrevet af: Peter Sørensen, 8. juli 2010 kl. 11.46
Tak Karin det rækker
mvh
Peter S
Skrevet af: Anna Nørgård, 10. juli 2010 kl. 8.41
Hej. Min mand køber ubehandlet rionet ved vores lokale tømmerhandlen. Så skærer han det til de mål han skal bruge og så sender vores lokale smed det til galvanisering.
Skrevet af: Peter Sørensen, 12. juli 2010 kl. 14.25
Hej Anna
Tak for tippet.
Jeg har tjekket med min lokale tømmerhandel. De har kun en pladestørrelse nemlig 2150x5000mm. De er utroligt uhåndterlige.
Så man må i gang med vinkelsliberen, hvis man ikke er parat til at betale lidt mere for plader på færdigmål.
mvh
Peter
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.