Skrevet af: Iben Møller, 22. marts 2006 kl. 8.06
Vi er netop flyttet til et hus med en lille have, hvor der står en flere meter høj trold pil og skygger for hele haven.
Vi vil gerne prøve at beskære den kraftigt, og derved beholde den. Kan det dog ikke give et godt resultat må den vist bare væk!?
Men er der noget særligt man skal overveje når man beskærer trold pil, og hvornår er det bedst at beskære?
Skrevet af: Ole, 22. marts 2006 kl. 11.25
Troldpil kan beskæres uden problemer, men det er jo altid bedst at beskære løvfaldende træer efter løvfald.
Jeg har erfaring med at jo mere troldpil bekæres jo mere voksen den.
Skrevet af: Grete Larsen, 22. marts 2006 kl. 18.50
Troldpil.Hej Iben.Ang. beskæring af din troldpil,så har jeg god erfaring med at klippe den rundt i toppen,-og den står fint hvert år,uden at tage lyset fra noget andet. Og ja,-den vokser meget villigt,og må klippes hvert år.Hilsen Grete
Skrevet af: Lise L, 20. juli 2006 kl. 3.52
Hej jeg har også en troldpil men fra starten fra planteskolen begyndte den at visne med grne forneden jeg har så savet disse grene af det er nok ca. 8 år siden men nu begynder den at visne i spidserne af grenene skal den bare fældes eller kan den reddes?
Hilsen Annalise
Skrevet af: Bent Nielsen, 24. maj 2008 kl. 11.46
Jeg har en troldpil som over en 14 dages tid er begyndt at visne den er 10 år de halve af bladene er brune lurer på om naboen har givet den en drink de er jo ret sejlivet el hvad mener i
Skrevet af: Tony, 19. september 2008 kl. 18.56
Hej,
Kan troldpil vokser på Filippinerne uden at give problem til deres fauna?
Skrevet af: Søren S Duun, 20. september 2008 kl. 10.12
Hej Tony.
Jeg tror ikke at du for held med en troldpil i filippinerne. Troldpilen er muligvis en "mutation" af en alm pil og som skal have en hvile periode. Måske vil der ske det at den vil vokse lidt i starten men blive mere og mere sølle ud at se på med tiden.
Men ellers er det bare at prøve sig frem. Normal er det ikke smart at indfører art, som ikke er hjemmehørende her, men troldpil vil næppe sprede sig vild og uhæmmet eller indholde skadedyr (hvis blot der ikke kommer jord med)
Men prøv det, men bliv ikke skuffet.
Skrevet af: Lilium, 20. september 2008 kl. 19.37
Troldpil kan stynes og blive til et træ med krone -i hvilkensomhelst højde man ønsker.
jeg skar min ned for nogle år siden (den var 6 m høj) og har nu holdt den i 2m højde.
Skrevet af: Mogens Larsen, 13. oktober 2008 kl. 18.00
Hej, jeg har en troldpil som efterhånden er blevet 2 meter høj men i år har den fået mange grene som er helt lige og ikke krøller jeg har hørt at man skal klippe de lige grene af er det korrekt?
venligst Mogens
Skrevet af: Lone Brems, 13. oktober 2008 kl. 19.17
Hej Mogens
Skal og skal... Al beskæring har jo flere formål:
Æstetik, bestemte krav om lys skyggefordeling, frugtsætning (gælder så ikke lige pil) og videre...
Så du må da gøre det, du synes er mest formålstjenligt!
Beskæring i træernes / buskenes vækstperioder anses af faglærte gartnere for det mest hensigtsmæssige men der er jo masser af erfaringer, der tyder på beskæring i den "bladløse" periode tåles udmærket af rigtig mange forskellige træer og buske.
God arbejdslyst med saven!
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Mogens Larsen, 15. oktober 2008 kl. 12.16
Hej Lone, tak for hurtigt svar, det jeg mente er at en troldpil har disse
krogede grene og så skyder der så nogle helt lige grene op, bliver de også
krogede med tiden? det var her jeg havde hørt at man risikere at disse lige
skud kan ødelægge det særpræg en troldpil har.
Venligst Mogens
Skrevet af: Lone Brems, 16. oktober 2008 kl. 21.13
Hej Mogens
De grene, der starter med at gro hurtigt og meget opret kan du ligeså godt save af helt nede, hvor de skyder fra de bliver ikke anderledes end helt lige og de vil ganske rigtigt ødelægge særpræget ved troldpilen.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Christoffer, 7. april 2009 kl. 18.42
Ved nogen af jer om man kan omplante en troldpil uden den dør?
Skrevet af: Susanne, 16. maj 2009 kl. 10.01
# 12 Det vil jeg tro du kan.
Jeg har 3 troldepil i haven, de var alle blot en stor gren (nærmest en mindre stamme) der blev "plantet" i et hul lavet med pælebor.
Altså ingen form for forberedning af jorden eller noget somhelst. De vokser fint her 3 år senere, og er blevet beskåret flere gange da jeg ikke ønsker de bliver for store/høje.
Skrevet af: Hannah, 10. september 2009 kl. 17.21
Man kan også skære en mindre (lille!) gren af, sætte den i jorden og vande rigeligt, så kommer der en fin ny troldpil. Den er meget villig til at sætte rødder.
Selv om du deler en lille gren i flere stykker og sætter dem i jorden, så skyder de til mange nye pile.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.