Forum

Hvornår beskærer man Lavendel, Buskbom…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Janne, 23. marts 2006 kl. 7.41

Ja, det korte af det lange, hvornår må man beskære diverse planter? Specielt er jeg interesseret i Lavendel, Buskbom og slyngplanter.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke B., 23. marts 2006 kl. 10.06

Hej Janne
Lavendel har jeg med held skåret kraftigt tilbage i april i flere år. Jeg har 2 steder med lavendel"hæk" i haven som bliver skåret ned til ca. 10 cm over jorden. Det ser ikke godt ud lige når det er gjort, men de skyder hurtigt og så holder de sig tætte og flotte i årevis. (De ældste jeg har er næsten 10 år). Jeg har nogle forårsløg som blomstre imens at lavendlerne skyder igen, så ser man på dem i stedet for de bare lavendler.

Buxbum klipper jeg i form 2–3 gange henover sommeren når jeg synes at de er blevet for "langhårede". De er meget taknemmelige – bare de får vand nok imens de etablere sig og at man ikke klipper i dem når de kan få frost.

Slyngplanterne kan jeg ikke svare på, det afhænger helt af hvilken slags du har. Hvis det f.eks. er klematis så er der 3 typer som skal beskæres på forskellige tidspunkter – ellers kan det gå ud over blomstringen. Umiddelbart vil jeg også sige at slyngplanter normalt ikke skal formklippes, men kun forynges eller styres lidt hvis de er kommet på afveje. Modsat lavendler og buxbom har de jo et mere "vildt" look (som passer godt sammen med de mere dresserede formklippede).

Held og lykke med det

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita Pedersen Christoffersen, 23. september 2006 kl. 18.53

Hejsa, ja mit spørgsmål lyder på hvordan og hvornår, jeg kan tage og "plante aflæggere fra mine buxbum, jeg vil nemlig gerne selv lave en lille bedafgrænsning med mine egne buxbum. Jeg må iøvrigt tilføje at jeg troede det var ligemeget om hvornår man beskærede/formede buxbum.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dina, 23. oktober 2007 kl. 9.58

Hej Janne

tak for dit indlæg her på siden om bekæring af buksbom. Jeg var lige ved at gå ud og klippe vores lille hæk i dag hvor der har været frost i nat, så du har reddet min forhave fra en katastrofe. Tak

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeff Nielsen, 25. november 2007 kl. 14.26

Jeg har brug for et råd ang. hækplanter der kan tåle " havgus", vi bor lige ned til vandet og når det blæser sætter der sig et tyndt lag salt på alting. Jeg har stående en flot række Tuja -men mod vest svides de og ser visne ud -ved at klippe dem i toppen skyder de igen nedefra, men det er ikke kønt! jeg har tænkt på Liguster vulgare"Liga", da jeg har hørt at den er hårdfør -
er der nogen der har et godt råd? mvh Jeff

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marian Kristensen, 4. maj 2008 kl. 11.32

Hej
Jeg kunne godt tænke mig selv at lave mine egne buskbom. Hvordan gør jeg? sætter dem bare med i jorden eller skal de i noget vamd for at slå rødder?

Mvh Marian

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janet FM, 19. september 2008 kl. 9.53

Jeg har 9 årige, meget høj og ranglende lavendler med masser af frøbestand (og lidt forsømt af tidligere ejer), kan jeg klippe dem ned allerede her i september? Evt. sne vil gør planterne fladmast...

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. september 2008 kl. 10.24

Hej Marian.

Du kan sagten stiklingformere buskbom, men du skal regne med at der kan gå op til et år før de får rødder, men det er ikke så svært (siger de).

Nogle ligger et stykke sort plastik ud og så stikker dem herigennem. Plastikket holder ukrudtet væk og kan holde på vandet. Men jeg ville nok foretrække at stikke mange i nogle store potter som jeg så kan flytte rundt på.

Spørg evt Boi Jensen om hvornår og hvordan han laver dem (hvis han da laver dem). Det er ikke sikkert at det kan betale sig. Nogle gange kan de fås billigere fra udlandet.

Hej Janet.

Klip de visne/kedelige frøstande af din lavendel, men vendt med at klippe resten af den. Hvis vinteren bliver kold risikere du frostskader og det ville være ærgeligt. Mne er der visne grene kan de godt klippes væk.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann-Britt Kjær, 29. oktober 2008 kl. 13.21

Vi har sat 8 buxbum op langs vores indkørsel. De er begyndt at visne for os, og har vores hund mistænkt for at bruge dem som "toilet" altså han tisser op af dem, hvilket der kan ses at de ikke kan holde til. Men mit spørgsmål lyder så: Er skaden sket, eller kan de redes hvis vi sætter dem et andet sted hvor hunden ikke kan komme til dem?

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 29. oktober 2008 kl. 18.05

De kan sagtens reddes da de skyder igen til foråret.

Stiklinger sætter jeg i det tidlige forår-klipper simpelthen topskuddene af og stikker dem i jorden.

De bryder næsten 100%.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janet FM, 29. oktober 2008 kl. 18.25

Jeg løser hunde-tis problemmer med at sætte en række små kampsten langs hækken og rundt om blomsterbede, ung træer osv. ca. 25–30cm ud fra planterne. Det ser ganske pænt ud. Hunden stiller sig op for at sigte på hækkeplanterne, men "misser" da kampstenene holder den på lidt afstand! Håber den ide kan hjælpe! ;-)

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Pedersen, Gl. Nyborgvej 46, 5775 Kværndrup, 15. maj 2009 kl. 9.06

Hej
Jeg har en buxbum plante på ca 10 år, jeg har prøvet at klippe i facon, men det lykkes ikke rigtig, så de senere år har den fået lov at vokse,den er ca. 1m i højden og ligeledes i breden, ligner pt. mest en moskusokse, jeg kunne ønske mig den blev klippet som et egern med busket hale.

Har I nogen ide om, hvem der gør sådan noget og hvad det koster, jeg bor i Kværndrup på Midtfyn.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Berg Hansen, 18. juni 2009 kl. 12.32

Jeg har koebt mine foerste lavendel plante – til potte.

De blomster allerede nu, men hvad goer jeg med de
afblomstrede knopper? fjerner jeg dem – eller skal de
blive siddende?

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. juni 2009 kl. 14.20

Hej Kirsten Berg Hansen

Klip dem når de fleste af de små blomster en sprunget ud og der stadig er nogle få uudsprunge i toppen at blomsterstanden.

Gem blomsterstandene i en lille stofpose / tyndt lommetørklæde bundet sammen som en "prangerpung". Sådan en lille duftperle til håndklædestakken eller dugene er god at have / give.

Hvis du vil lave flere planter, men er i tvivl om hvordan: Skriv lavendel i søgefeltet ovenfor. Så får du en beskrivelse af fremgangsmåden ved stiklingeformering (sker bedst i august)

Hvis du synes planten trænger til en studsning straks efter blomstring kan du gøre det – pas på med, at du kun klipper i den del af planten, som er i vækst og har grønne, friske skud. Får du klippet tilbage til helt modnet ved har lavendel svært ved at sætte nye skud.

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Hvornår beskærer man Lavendel, Buskbom…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvornår beskærer man Lavendel, Buskbom…

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider